Darin först ut

Tiden går fort när man har roligt:)
Det är redan 6 veckor sedan man satt bänkad
framför Tv:n och såg den första delfinalen i Örnsköldsvik.
Ikväll är det då dags för Final i Melodifestivalen 2010,
som även detta år går i Globen.

Nytt för detta året är ju omröstningen
med de utländska jurygrupperna.
Ska bli spännande att se om det förändrar resultatet.

Första artisten ut på scenen i Globen,
är killen som var förhandsfavorit långt innan låtarna hade släppts!
Jag pratar förstås då om Darin.
Det verkar inte som att låten levde upp till förväntningarna.
För oddset på spelbolagen har höjts hela tiden.
och just nu ligger "You´re out of my life" på 4:e plats som favorit.



Jag brukar ju ge mig ni i leken och försöka gissa vinnaren.
Och förra året gissade jag rätt igen;),
även o det inte var min favorit som vann.
Här kan ni läsa om det.
År 2008 satsade jag en 50-lapp och fick 1000 tillbaka,
då jag tidigt spelade på Charlotte Perelli:))
Nu har jag satsat "en slant" i år igen.
Såhär jag har funderat:


Ballader:
Ja, dessa finns det riktigt gott om i finalen 2010.
Varannan låt i kväll är just en ballad.
Darin, Andreas Jonsson, Peter Jöback, Anna Bergendal och Jessica Andesson.
Min känsla är att dessa kommer "konkurrera ut" varandra.
Folk som röstar för en ballad har många att välja på.
Nu är det ju så att de flesta länder har just en ballad att skicka
till Norge detta året.
Och ska vi också skicka en är jag rädd för att Sveriges bidrag
bara blir "en i mängden"
Tror att det blir Darin och Anna som får de flesta rösterna,
fast jag själv tycker bäst om Jessicas låt.


Schlager: För en "schlagertant" som mig så finns det bara en "riktig"
schlagerlåt i årets fält. "Jag vill om du vågar". Efter många lyssningar
tycker jag låten bara blir bättre och bättre. Och Pernillas utstrålning
plockar säkert poäng hos oss "medelålders" röstare.

Salem Al Fakir: Ligger hos de flesta bet-bolag som tippad 2:a
(Anna Bergendal har nog lägst odds hos alla spelbolag)
Jag själv gillar helt enkelt varken denna låten eller hans musikstil :(
Idag kan man läsa i tidningarna om hans "schlagerkupp"
med Björn Gustavsson.
Och vi tittare kommer säkert att tycka det är jättekul:)
Men jag håller med Anders Nunstedt:
-skickar vi den "duon" till Oslo kommer ingen att fatta ett jota
av vad det är för "pajas" som dyker upp i bakgrunden.

 

Timoteij: Den enda av årets låtar som för mig fastnade vid
första lyssningen. Glädjen att se/höra tjejerna på scen smittar av sig:))
Enligt utländska schlagersajter så är detta låten alla tycker att
Sverige bör skicka till Norge för vi ska nå en bra placering där.

Ola: Tycker själv att denna låten är hyfsat bra.
Men den kommer nog inte att hamna på "pallplats"

Erik Saade: Hade jag vart en 16-årig tjej, hade jag nog
liksom döttrarna också vart förtjust i denna kille;)
Nu är inte så fallet,och jag tycker inte heller att låten är en av kvällens bästa.
Men tonårs-tjejerna kommer säkerligen rösta både en
och två gånger...


Jag tror att Svenska folket är riktigt trötta
Sveriges dåliga placeringar de senaste åren.
Och upplägget med att vi tittare kan påverka resultatet efter att ha
hört de utländska jurygruppernas favoriter kommer att påverka mycket
hur vi tittare röstar i år.
(Röstningen kommer vara öppen i 5minuter efter deras röster visats)

Min gissning och förhoppning är att "Timoteij" tar hem segern ikväll.
Visst blir man helt enkelt jätteglad av att se och höra dessa tjejer.
Och jag håller med om "snacket" att denna låt är den som nog
kan ta oss till en bra placering i den internationella finalen.
Jag är lite arg på mig själv att jag inte spelade
på "Kom" i ett tidigare skede.
Satt nämligen inloggad på Unibet INNAN de vann sin deltävling,
och var väldigt nära att trycka på "bet-knappen".
Minns att oddset var riktigt högt.
(Här kan du läsa om det.)
Igår när jag satsade hade det sjunkit betydligt:(
Men som man säger:
Den som gapar efter mycket...
mister ofta hela stycket.
Så jag är JÄTTEGLAD om jag prickar in 5 gånger pengarna på denna:)))
/>


Nu är det snart dags att följa med dottern på Konståknings-tävling,
då det denna helgen är DM i Allingsås.
Men vi ska nog hinna hem i tid och förbereda lite inför kvällen.
En riktig schlager-dukning skulle förgylla kvällen lite extra;)
Såhär dukade jag inför årets första deltävling.
Jag ser inte bara fram emot kvällens tävlande.
Har läst att mellanakten i år ska vara något extra:)
Gamla "schlager-rävar" som ploppar in en efter en...
Det kommer säkert bli kul.
Minns så väl "medleyt" i pausen för 10år sedan.
Det klippet har jag tittat på många gånger sen dess.





Du ska väl kolla på melodifestivalen?
Vem håller du på i kvällens final.
Är det samma låt som du tror vinner?
Det är jättekul att läsa era kommentarer, även om man inte har samma smak:)))

Kommentarer
Postat av: pysseliten

Ja ikväll sitter dottern och med framför tv mannen jobbar ;( Vi har nyss bytt av varandra ;( Tråkigt en lördag . Men i morgon bitti blir det konståkning ska kolla på syskonen Rawett :)Och sen hoppas jag hinna med bo mässa :))) Ha en bra kväll

2010-03-13 @ 17:49:34
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: Anna

Din gissning gick inte hem i år!! :)

Jag höll tvärtemot du på herr Fakir. Tyckte iofs det var många som det kändes okej om dom vann...tyvärr var Anna inte en av dom...känns inte som europa kommer uppskatta den, men man vet ju aldrig!

2010-03-13 @ 22:16:37
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: Lotta

Nä, tyvärr gick in gissning inte hem detta året.

Så nu får vi hoppas att jag också har fel i den stora finalen. Och att ANNA lyckar där också:)

För FY vad trist det vore om Sverige ska behöva kvala även är 2011. Men, en trevlig och spännande kväll blev det ju iaf:)))

2010-03-13 @ 22:53:31
URL: http://lotenlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0