Göteborgs Delfinal

Idag ska min lille son (7år) sätta sig på tåget med
sina kusiner och farmor&farfar för att åka till Göteborg.
De ska där se genrepet i Melodifestivalens tredje delfinal.
Sonen brås på sin mor och gillar schlagermusik.
Så gissa om han har sett fram emot denna dagen:)
Och nu har han ju då haft tur, när lottningen gjort att
Gustavs store Idol och den mest förhandstippade artisten,
Darin är en av deltagarna som kommer uppträda på Scandinavium.
För några år sedan var jag tillsammans med ett gäng tjejkompisar
just i Göteborg på deltävlingen där.
Och jag minns hur kul vi hade:))

Kvällens Bidrag:

Startnummer 1. Alcazar:
Gruppen tävlar för 4:e gången i melodifestivalen.
Förra året hette ju deras låt "Stay the night",
Jag tycker att den låten hittills vartit deras bästa bidrag,
och den var även min favorit i Globen förra året!!!!!
Årets bidrag heter "Headlines", och de säger själva att låten
inte alls är lik "Stay the night",men ändå en" Alcazar-dänga och Partylåt.
Av det lilla jag hört tycker jag att låten börjar bra,
men att den tyvärr har en svag refräng:(
Alltid kul att se gruppen uppträda,
då de brukar bjuda på färgsprakande kläder och proffsig koreografi.




Startnummer 3 Elin Lanto:
2007 tävlade hon med bidraget "Money",
som då gick till andra chansen, där låten sedan blev utslagen.
"Doctor Doctor" heter melodin hon ska sjunga ikväll.
Hon säger själv att det är en upptempolåt med
lite rockinfluenser.
Läste någonstans att det är lite "Britney" över den.
Jag håller med!




Starnummer 4 Erik Linder:
27-åringen blev ju en tittarfavorit och finalist
i programmet Talang förra året.
Hur kan jag tro på kärlek” heter låten som
Kenneth Gärdestad skrivit texten till.
Och visst låter det som en folk-kär vislåt,
likt textförfatterns broder Ted!




Startnummer 6 Timoteij:
De fyra Tjejerna i gruppen går alla i samma klass
på musikgymnasiet i Skara.
Och den ena av dom, Johanna, kommer faktiskt
från lilla Tibro där jag bor:)
Deras låt "Kom" verkar vara en riktig "gladpopdisco-låt."
Låten har verkigen en text som det är lätt att sjunga med i.
Påminner mig om "soundet" på tonårsdöttrarnas "repeat" på Kicks låtar,
som jag hör nästan "hundra" gånger om dagen;)
Men TACKA vet jag Timoteij!  
Missförstå mig INTE! Jag gillar Kicks Musik:)
(Men Timoteijs texter och "attityd" passar bättre en tonårs-morsa;;))
Haha, Har lite svååårt för när döttrarna sjunger dessa låtar här i huset:
- Jag tar dig om jag vill ha dig!, Ge mig mer!, Fest hos mig!






Startnummer 7 Darin:
Jag kände bara "ÄNTLIGEN" när jag i höstas hörde att
han hade fått en jokerplats.
Darin har ju tillfrågats flera gånger om en medverkan i festivalen.
Men inte förräns nu har han tackat JA!.
Såhär säger Darin om sin låt "You´re out of me life":
(Jag tycker låten växer för varje gång man hör den)

3 Bidrag kvar:

Bidrag nr2.
Jag tycker låten verkar HELT OK!!!
Men hur LÄTT  är det att tävla med en Ballad mot Darin?

Bidrag nr5:
Getty Domein föddes i Zaire och flyttade till Sverige som barn.
Hans musikintresse väcktes när han sjöng i kyrkokören.
Näe, jag har svårt att tro att denna låt går vidare:(

Bidrag nr 8:
ja, varför inte? Runt hela Europa och i Australien har Crucified Barbara
rest med sin hellyeah-musik.
Nämnvärt är att tjejerna har spelat förband till legenderna Motörhead
som de beskriver som jordnära killar med en fantastisk känsla för musik.




Nu är det dags att åka och jobba.
(Om man lyckas ta sig ut från detta snökaos,
FY vad snö vi fått inatt:(
Och när jag kommer hem ska det "tjuvlyssnas" 
ytterligare på kvällens alla bidrag:)))
Självklart har jag redan "fuskat".
Jag tror på att Darin tar direktplatsen till Finalen.
Sen blir det nog stenhårt mellan flera bidrag.....
Men  jag gissar att det blir en mindre "skräll" som får följa med honom dit. TIMOTEI!!!
Låten "fastnar" ju direkt, men mycket kommer nog bero på om tjejerna också
kan leverera på scenen? Där har ju Alcazar ett försprång, då de alltid har Färgsprakande"
starka nummer, men tyvärr känns deras låt i år inte alls lika stark detta året:(

Här kan du lyssna på 1-minuters-snuttarna.
VAD tror DU?


Kommentarer
Postat av: fia

Ja det va tur att du kom hem levande och inte att dte hände en olycka . Du gör dig välförtjänt av en lördagkväll med mys.

kram.

2010-02-20 @ 15:10:35
URL: http://ajaxen.blogg.se/
Postat av: Anna

JAG tror att minst 5 bidrag kommer vara urusla...2 bidrag helt okej och 1 bidrag bra...ungefär som det brukar :) (har ej lyssnat på låtarna dock) :)

2010-02-20 @ 17:13:31
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: pysseliten

hoppas dom kommer fram . Det har ju verkligen snöat hela dagen hos oss . Så jag har ju virkat . Förstår det var snö på vägarna jag har ju haft turen att va ledig men i morgon väntas en heldag på jobbet .

Ska jobba i fatt sista passet sen resan .

Sen jobbar jag till onsdag och torsdag blir det ULLARED :))) med Ebba . 25e lov och lön :))))

2010-02-20 @ 23:43:22
Postat av: Åse - Interiörguiden

Du gissade verkligen rätt vad gäller de bidrag som gick vidare!



Hoppas att sonen och kusinerna kom fram ordentligt, har suttit och läst om alla tågförseningar här på morgonen som en följd av det bedrövliga snöovädret.



Kram Åse

2010-02-21 @ 13:17:42
URL: http://interiorguiden.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0