Tips om målade Golv

Jag har fått några frågor om målade golv,
vilket ju är väldigt populärt.

Första frågan gäller om att måla på plastmatta.
Jag har ju själv gjort detta i vårt sovrum. Titta här.
Färgen jag använde mig utav heter "Entré"
och kommer från Alcro.
Viktigt att påpeka är att färgen är godkänd
för att målas på linolium-matta,
men rekommendation finns inte för plastmatta.
(Alltså får man göra detta på "egen risk")
målade golv vitt alcro

Gör först rent golvet noggrant med Målartvätt och skurduk
(typ Grön Scotch-Brite)
Provmålning av en mindre yta rekommenderas
för att se att färgen fäster.
Efter detta målas golvet 2 ggr, med golvfärgen oförtunnad.
Jag är supernöjd med min färg som  är lika fin efter 1,5år:)))

Frågan gällde också vad färgen kostar?
Svar: -265 kr/liter
Färgen räcker till 10 kvm/liter och det behövs 2 strykningar)
Så lite drygt 500kr till ett rum på 10 kvm.


Andra frågan handlar om att måla ett
tryckimpregnerat altangolv.
Golvet är tidigare inoljat, men numera "snustorrt"

Svar: -Detta är inget att rekommendera:(
Färgen kommer förmodligen spricka och flagna
redan efter något år.
(I annat fall måste det vara ett uterum
som inte blir fuktigt under vintern.)

En bra produkt att använda istället är ju en terasslasyr.
Tyvärr finns ju inte dessa i vitt.
Men en ljusgrå kulör som man kan tillsätta
lite extra vita pigment i fungerar.
Inte detsamma som ett vitt golv.
Men det är den bästa rekommendationen att ge.
Var i så fall noga med att tvätta golvet innan,
med en terasstvätt som innehåller blekmedel.

(Det går att tillsätta lite extra vita pigment i terrasslasyren för att
 få den lite ljusare, bilden lånad från Jotun)




Här är mina tidigare inlägg om målade golv jag gjort:
http://lotenlind.blogg.se/2009/october/malade-golv.html
http://lotenlind.blogg.se/2009/october/tessans-rum-foreefter.html
http://lotenlind.blogg.se/2009/october/utkast-vardagsrum-foreefter.html
http://lotenlind.blogg.se/2009/april/sovrum-foreefter.html

Titta också gärna in på denna länken hos "Fixa o Dona"
Där har Hildur samlat ihop ett inlägg om just målade Golv:)
LYCKA TILL!!!


Kommentarer
Postat av: pysseliten

åhhh ;( JAG VILL JU SÅ GÄRNA och vet ju att det blir fukt på vintern . Ja ha då får vi se vad mannen säger om det lilla förslaget men om jag testar så kan vi ju köpa en stor grå matta sen :) om det flagnar :)))

2010-08-19 @ 14:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0