Målade Golv

Vi har ju målat flera golv härhemma.
Jag har ju fått några frågor om just detta.
Vilken färg jag använt, och vilken typ av golv jag målat på?

Golvfärgen "Entré" lanserades av Alcro i våras.
Det är en vattenburen, slitstark, blank färg,
som är helt suverän.
Jag hade målat 1 golv innan denna färgen kom.
(Då en oljebaserad färg som hette "Lokal" i sonens rum)
Nu är 3 ytterligare golv målade med "Entré hemma hos oss.

Först ut i våras var sovrummet.
Där hade vi en vanlig plastmatta med mönster
som 3-stavig ek. 
(Nu rekommenderas det INTE att måla på plastmatta utav Alcro,
utan endast Linoleum-matta.
Men jag ville testa ändå, för den befintliga mattan
skulle ändå inte vara kvar annars.
Så hade inte reultatet blivit bra hade det inte gjort så mkt.
Men det blev det:) Jag är verligen jättenöjd!

(vitt golv i sovrummet)



Först rengjorde jag plastmattan mycket noggrannt.
Dammsugning, Grovrent och därefter målartvätt.
Sedan strök jag golvet 2ggr med outspädd färg,
med 3 timmars mellanrum. KLART!

Tessans rum hade en tunn-parkett som ej var slipbar.
Så här "mattade" jag ner ytan med ett fint slippapper.
Rengjorde sedan noggrannt med dammsugning och målartvätt.
Och strök sedan färgen 2ggr där också. KLART!


Till sist så var det "riktig" parkett i vardagsrummet.
Där krävdes det mera jobb.
(Vi hade fått flera djupa repor i golvet.)
Jonas slipade först hela golvet med "60--papper"
Dammsugning och en sliping till.
(Denna gången "120-papper")
Sedan målades hela golvet med en grundfärg, Servalac aqua grundfärg.
Därefter slipades golvet lätt igen.
(Detta för att trät kan "resa sig" lite efter målning)
Rengöring, och sedan ströks golvet med Entré 3ggr.




Vi använde oss av en golv-lacks roller,
och penselmålade då bara i kanterna.
Viktigt att TÄNKA PÅ är att man sedan väntar i 3 dygn,
på att bära tillbaka möblerna.
Fler tips om att måla golv med "Entré" finner du du här.

Har du några "tråkiga" golv hemma?
Då tycker jag absolut du ska prova och måla
innan du funderar på att byta ut golvet:)


Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Så snyggt och det skulle jag kunna tänka mig i sovrummet. Har inte hjärta än att måla om då golvet inte är så gammalt och fortfarande så fint men om några år kanske!



Lotta, har du skrivit någon gång om hur man kan lasera bänkskivor i trä i köket? Jag letar efter ett inlägg där jag läst om det. Bänkskivorna laserades så de blev riktigt svarta och det var en lasyr som höll bra, även mot vatten. Känner du igen det?

Kram

2009-10-20 @ 14:35:48
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Lotta

Proforma:

Ja, det har jag skrivit om.

Sök i min blogg efter ordet "köksbänksoljelack"

så hittar du det. Jag har nu lagt det under kategorin "tips/råd"

kramis

2009-10-20 @ 15:18:04
URL: http://www.lotenlind.bogg.se
Postat av: Blogg by Maliin Stoor

Du kunniga kvinna!

Vi planerar att göra ett "ruff" golv på övervåningen/qreates kontor. Min ide är att måla golvet, tanken är att använda OSB skivor till golvet och sen måla dessa... vad tror du, håller färgen fast ytan inte är helt slät (lite det som är tänken att ytan "lever" lite) eller ska vi välja typ MDF som är slät...

Här kan du se en OSB skiva, den översta på bilden

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1009.aspx



Hörs igen, tack på förhand!

Maliin

2009-10-22 @ 11:06:49
URL: http://www.qreate.se
Postat av: Lotta

Maliin:

Haha, "kunning kvinna"



Tack för det:)

Men för att vara på den säkra sidan har jag rådfrågat min chef.

(jag är lyckligt lottad som har hamnat i en butik med en chef som är otroligt kunnig, toppenbra att få rådgivning, när man är "ny")



Jo, du kan måla på OSB-skiva.

Först en strykning med Servalac aqua grund,

därefter 2 strykningar med golvfärgen "Entré"

Färgen går att bryta i vilken NCS-kulör som heslt.

Prover finns säkert i din närmaste färgbutik.

(Colorama;)

kramis

2009-10-22 @ 12:49:04
URL: http://www.lotenlind.bogg.se
Postat av: Marina

Målade golv är så vackert!!! Min matsal är svart högblankt, LOVE... Måste fråga var tavlan med texten är inköpt??

2009-10-22 @ 22:14:35
URL: http://marinaevertsson.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Marina:

Det är en "ordposter" som jag köpt i specialstrilek hos Perlan och ramat in.

Du kan läsa mer under mitt inlägg om "Tessans rum"

Trevig Helg!

2009-10-23 @ 05:01:58
URL: http://www.lotenlind.bogg.se
Postat av: Marina

Tack!! Jag fann den o den är också beställd!!

2009-10-23 @ 09:28:28
URL: http://marinaevertsson.blogspot.com/
Postat av: Tufsan

hej

Tänkte höra hur du upplevt hållbarheten av målad plastmatta? Funkar det bra?

Jag bor i hyresrätt och skulle vilja fixa golvet i sovrummet som är i vit/gul nyans. De är hemskt och fult och skulle gjärna vilja ha helvitt.

Vad kostade färgen till ert sovrum?

(hur mkt gick de åt)

Många frågor hoppas du orkar svara! /H

2010-08-18 @ 22:20:23
URL: http://fightingfish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0