Husvagnsrenovering

Visst  älskar jag att bo på "glammiga" hotell.
Men campinglivet och den svenska sommaren
tycker jag nästan lika bra om:)

Visst är det mysigt när man första kvällen
satt upp förtältet och sätter på grillen,
med ett glas rött i handen.
Detta medans barnen redan cyklat iväg
och funnit nya kompisar:)

För några år sedan gick jag och drömde
om en ny "vagn". Men de tankarna har nu lagts ner.
(Vi har annat som är viktigare att lägga pengarna på)
Men skulle jag ha turen att vinna en storvinst,
så skulle jag gärna beställa en lyxig husvagn.
Då vi bara använder vår vagn ca 2 veckor om året,
så är det för mycket pengar att lägga på en ny.
Så vi får dra vår gamla Polar några år till.

Idag tänkte jag tipsa om lite enkla, billiga renoveringstips
för er som har en äldre husvagn.
Detta fixade vi med inför denna semestern:

"Köket" fick sig en renovering.
Bort med de fula gamla stänkskydden.
Istället kaklades väggen med en vit glasmosaik.

(Nu är de fula skydden, som dessutom hade olika färg,  borta:)


Och istället sitter här nu en fin glasmosaik i vitt.
På mitt jobb säljer vi restpartier av kakel riktigt billigt.
Mosaikarken kostar bara 30kr/st. Så detta gick inte ens på 100 kr!

Vidare målade jag väggarna vita av överbliven gammal köksfärg
som jag hade stående (Ni vet ju att jag sparar på slattar")
Färgen har glanstalet 20, vilket innebär att den är perfekt för kök mm,
där man vill ha en bättre avtorkningsbar yta.
Så nu kom den till bra användning här:)

(Här ska det då målas vitt, och titta vilken skillnad det blev)


Med en  burk vit sprayfärg målade jag all plast.
Kontakter, tandborsthållare, ett skydd på toan
handfat, och besticklådorna:

(Före/efter spraymålningen)


Skåpsdörrarna inne på toan tapetserade jag:

(Spara alltid på era överblivna tapeter, rätt som det är kommer de till
användning. Och vill man inte tapetsera med dom så kan man ju alltid
duka:)


Även på toan har det kaklats med mosaik.
Här blev det en turkos med lite mer dragning åt det blå hållet.
Den kulören  matchade bra till golvet och tapeten:)

Före/efter bilder. Handfatet har spraymålats, väggarna målade vita.
Även här köpte jag restparti av kakel för 30kr/ark :)))

Nya rullgardiner och några nya billiga kuddar har också inhandlats:


(För några år sedan köpte jag ett billigt möbeltyg,
vilket vi klädde om dynorna med)

För en liten slant har vi nu fått en betydligt trevligare vagn:)
Vad tycker ni om campinglivet?
Brukar ni campa?









Kommentarer
Postat av: Åse - Interiörguiden

Så fint du har gjort i husvagnen! Själv är varken jag eller maken några campare, vi är istället flashpackers, vi älskar att åka på långresor (gärna till Asien) med ryggor men håller vanligtvis en bekväm levnadsstandard och undviker de billigaste, loppbitna hotellen. Nästa resa går till Kina och Borneo i september, det här betyder att jag har jobbat heelllaaa sommaren. Tro mig, jag är helt slut nu och längtar så efter semester!

2010-08-09 @ 20:18:21
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: Anna

Vilken fin renovering du gjort för en billig peng..billigt är ju alltid bra :)

Själv är jag INGEN campare...förstår inte varför man ska knöla in sig i en husvagn när det finns hotell :-)

MEN om vi får barn någongång så kan det säkert bli så att vi provar campingliv för det verkar riktigt kul för barnen!

2010-08-09 @ 20:41:31
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: pysseliten

så fint det vart :))) Du är helt otroligt viklet roilgt projekt - Men vi lånar svärmor och svärfars den är nu 12 åR Det är en polar Ebba tyckte att farmor skulle byta gariner i den :)

2010-08-09 @ 23:15:35
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: catrin

Helt underbart!!!



Kram

2010-08-10 @ 08:27:24
URL: http://tinibakini.blogg.se/
Postat av: jenny

Gud så fint du pimpat. Som ny ju.

Själv så skulle jag väldigt gärna vilja ha en husvagn men sambon vill inte. Får se om jag lyckas övertala honom till nästa sommar:-)

Kram

2010-08-10 @ 20:44:42
URL: http://jennyshus.webblogg.se/
Postat av: Karina

Va jättefint du har gjort! Perfekt med glasmosaik på småytorna i en husvagn.

Campinglivet är nog inget för oss, hinner knappt vara i stugan. På sommaren är det ju fullt upp i färgaffären.

Ha det så bra!

2010-08-10 @ 21:12:43
URL: http://www.karinasinspirationsblogg.se
Postat av: Lollo

Vilken skillnad det blev! Fint!

2010-08-10 @ 22:54:30
URL: http://lilalollo.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Hoppas du haft en skön sommar... tillbaka till verkligheten! :)

Nej, jag är ingen campare! Avskyr att sova i tält, husvagn har jag inte provat på dock! Jag vill ha det bekvämt.. skön säng, badrum, frukosten serverad osv. när jag reser.

Måste i alla fall vara roligare att campa i en fin husvagn! Tänk vad man kan göra för en billig peng! Jättefint!

Kram

2010-08-10 @ 23:22:12
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: maud

Otroligt fint, vilken skillnad!

Vi har provat/lånat husvagn 2 ggr när barnen var små och det var inte vår grej;). Men nu när vi var på HD träffen i helgen så tältade jag o guben;), riktigt mysigt...2100 HD åkare på samma ställe va vi, tyvärr mindre än dom trott då det var 3000 förra året...men en upplevelse. Vi var ett stort gäng på 11 hojar som åkte upp till GålÖ(stockholm) ihop, häftigt! kramar...jag har 2 veckor semester kvar o åker till grekland på fredag=)

2010-08-11 @ 08:53:45
URL: http://maudsanglar.blogg.se/
Postat av: Lena L

Sååå snyggt det blev med glasmosaik! Det skulle jag vilja sätta upp i vår husvagn också, vår Hobby-83. Den där sprutfärgen du har gör ju också underverk.



Jag är ju en riktig husvagnsentusiast och vi har åkt runt med husvagnen i 12 år. Detta år har vi ställt upp den säsong 1 mil hemifrån vid Örlen! Har den som en "liten sommarstuga". Passar lite bättre nu när våra tre barn har blivit äldre och i princip bara kan lockas ner med god mat för några timmar!

2010-08-11 @ 10:33:01
Postat av: Annika

Oj vad läckert du gjort, Superbra tips!!!

Har du haft en skön sommar?

Jag har haft det underbart, renoverat kök uteplats och även hunnit med lite turer. (lägger ut det på bloggen sen)

Ha det så bra!!

Kram!

2010-08-11 @ 13:13:28
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Christer

Vilken inspiration jag fick till vår husvagn nu. Vi har en gammal Adria från -86 och den är grymt tråkig inuti. Vi gör som er åker 2vekor per år så någon ny blir det inte, men nu fick jag inspiration för att fixa vår också till nästa år...



/Christer

2010-08-11 @ 22:19:01
URL: http://www.wigstrom.se
Postat av: Tess

Hej Lotten och välkommen tillbaks från "semestern".



Själv äger jag ingen husvagn, men tittar för fullt efter lämpliga objekt. Har kommit fran till att det får bli ett renoveringsobjekt för oss. Som du säger finns det annat att lägga pengarna på.



Ett tips som jag kan dela med mej av och som jag kommer att nyttja den dagen jag äntligen får min aldeles egna vagn är att lägga in tarketts nya Floor in a box på golvena.



De smala bredderna och att de är färdigklistrade gör dem perfekta på de små utrymmena i en husvagn. Och de täl värme/kyl omväxlingarna med :)



Kram kram

2010-08-12 @ 19:35:54
URL: http://trolldesign.blogg.se/
Postat av: Anna Johansson

hej

hittade din sida :) vi resonerar som du varför lägga pengar på en dyr pryl som används så lite. alltså vi har hittat en billig vagn utan fukt och skall renovera så dina bilder var god inspiration :) tack // Anna

2010-10-21 @ 12:52:31
Postat av: Lotta

ANNA: Tack för din kommentar här :)

Vad roligt att jag kunde ge er lite inspiration.

Lycka Till med renoveringen!

2010-10-21 @ 13:12:55
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Dansbandsfrun

Är uppvuxen med semestrar i husvagn och skulle mer än gärna föra det mysiga livet vidare till min son men eftersom sambon "lever i orkesterbussen" ute på vägarna jämt så är han föga intresserad ;)

o det kan jag förstå...

men han KAN tänka sig en husbil om vi vinner på lotto ;) alltid något ;)

2010-12-31 @ 18:10:09
URL: http://dansbandsfrun.bloggplatsen.se
Postat av: Husvagnsoptimisten

Hej!



Vad snyggt du har gjort i vagnen. Själv köpte jag en vagn i ren panik förra året, jag var tvungen att ha nånstans att bo när barnen skulle på träningsläger, lösningen blev en billig äldre vagn som jag hittade på Blocket. Ännu mer panik än själva köpet fick jag dagen efter att jag hämtat vagnen och fick se alla skavanker. Att vagnen var gammal och sliten visste jag, men förre ägaren lovade dyrt och heligt att det inte fanns fukt och det var det viktigaste just då. När jag kom ut i vagnen hällregnade det ute - och även inne i vagnen. Det läckte in över ett fönster, jag kände paniken välla över mig. Jag skulle ju åka senast nästa eftermiddag!



Med hjälp av mor, make och dotter lyckades vi på mindre än ett dyng laga läckage, klä om dynorna (som i dagsljus var riktigt sunkiga), och även sy gardiner och skurade allt (vi var dock vakna hela natten och sydde, sydde och sydde).



Jag och valpen bodde en vecka i denna panikrenoverade husvagn, vi hade besök av totalt 9 nöjda nattgäster i omgångar och ännu fler kaffegäster. Vi satt utanför vagnen i ett partytält (som även det panikinhandlades något år tidigare då vi hade valt att åka på semester utan förtält men efter ett par dagar verkligen saknade tältet) och njöt nygrillad mat varje kväll.



Nu står vagnen på vinterförvaring och bara väntar på att komma hem igen och få ytterligare lite ansiktislyftning.



Min fundering är: Hur har färgen klarat vintern och minusgraderna? Jag vill måla med en färg som jag kan vara säker på att den tål alla temperaturskillnader och inte flagnar.



Glasmosaiken var helt suverän! (Har sett olika varianter, men flera av dem verkar vara tunga och då tunga material är ju inget man önskar använda för mycket av i en husvagn.) Hade tidigare en fundering om att måla även luckor och andra fanérbeklädda ytor men åter igen är jag bekymrad över hur färgen klarar temperaturskillnader mm.



Det är nu bara 20 veckor kvar tills jag, sonen och valpen åter rullar iväg på träningsläger och renoveringen är i fullgång i huvudet.



/Husvagnsoptimisten

2011-03-09 @ 20:27:19
Postat av: Lotta

Husvagnen har stått utomhus hela denna iskalla vintern,

och färgen sitter lika bra som när det var nymålat:)

Men viktigt är att man kollar vad man har för underlag innan man målar. Är du osäker så rådfråga din färghandlare. En badrumsfärg är nog egentligen bättre att använda , då denna har mögelskydd i sig.

LYCKA TILL!

2011-03-16 @ 06:22:52
URL: http://www.lotenlind.se
Postat av: Emma T

*hejsan, vet inte om du är kvar här på bloggen, hittade den genom att jag letar inspiration till min renovering av vår husvagn, o fastnade vid mosaiken, nu undrar jag bara hur du satt fast dom? hoppas du har möjlighet att svara, mvh Emma*

2012-01-24 @ 10:13:05
URL: http://valkommentillminvarld.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Emma:

Mosaiken är satta med kakel-lim.

LYCKA TILL!!

2012-01-27 @ 05:34:38
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Lotta

Emma:

Mosaiken är satta med kakel-lim.

LYCKA TILL!!

2012-01-27 @ 05:34:52
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Härliga Livet

Hej hittade till blogg via husvagns renovering. Så fint du har gjort i eran vagn.

Jag har tänkt att måla en del i våran vagn. Har du använt någon speciell färg eller vanlig vägg färg.

Hälsar Pernilla.

2012-04-11 @ 09:14:10
URL: http://p-nillabraviken.blogspot.com
Postat av: Lotta

Pernilla:

Kul att du gillade min husvagns-"makeover".

Du bör använda en färg som har mögelmedel i sig, då det ju på höst/vinter kan vara "fuktigt" i vagnen.

Ett bra tips är en produkt från ALCRO som heter "Tät". Går att få i valfri kulör:-) LYCKA TILL!!

2012-04-12 @ 05:20:57
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Maria Johanna Viktoria Ohvo

Hej, hoppas du kan komma med tips på hur du gick tillväga när du målade om i husvagnen, funderar på att göra det med i vår husvagn.

Tack, för inspiration för gardiner till husvagn att man kan ha rullgardiner, eftersom de som följde med vår husvagn är sönder.

Mvh Maria

2012-07-03 @ 21:28:59
Postat av: Birgitta

Men så fint! Vi delar husvagn med en släkting nu (också en polar) och vi funderar på en egen eller om vi kan köpa ut denna.. så jag väntar på bara på att få sätta tänderna i ett eget projekt:-) kul att se en polarvagn som blir så fin! Tack för inspirationen:-D

2013-06-16 @ 20:20:22
Postat av: Anneli

Vad glad jag blev när jag såg att vi har exakt samma vagn!
Det är egentligen min sambos vagn, men den är så mörk och tråkig ju. Han tycker den duger som den är - den har ju funkat i alla år förut...;)
Sprayfärgen du använde till alla plastdetaljer - kommer du ihåg vad det var för färg?
Jag har idag burit ut hörndynorna och och den långa under fönstret. De är alltid ivägen när vi bäddar ner.
Nu har jag köpt stora sköna kuddar istället. Både snyggare och mer praktiskt!

2014-07-02 @ 14:23:06
URL: http://lofgrenskalivet.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0