En dröm blir till verkighet

Berättade ju för er vid nyår att jag hade en "hemlis" på gång.
Idag ska jag avsöja den!

(Kloka ord av Søren Kierkegaard )

Jag har ända sedan jag var liten,
(yngre kanske är rätta ordet, när man bara är 156cm lång ;-)
vart en person som blir motiverad och "går igång" på att ha mål i livet.
Det kan handla om nästa vecka eller flera år i framtiden.

Den största drömmen,förutom att bli lyckligt gift och få underbara barn,
har varit att driva ett eget företag.
Redan som 10-åring satte jag mig mig på cykeln
på Söndagsmorgnarna för att sälja Expressen.
Då nappade jag även på allt som kom i min väg;-)
Jag ordnade "loppisar" på området där jag bodde, sålde jultidningar,
kakor, julkort. (Haha, minns att jag beställde leveranser som egentligen
var menade för en hel skolklass, med det "krängde" jag själv).


Under dessa år hade min mamma en handarbetsbutik.
På min lediga tid åkte jag dit och lyssnade och lärde.
Jag provade också på att sticka, virka,brodera och sy stramaljtavlor.
Ville ha all kunskap för att få chansen att stå bakom disken,
trots att jag knappt räckte upp, och ta egna kunder ;-)  
När jag tänker efter så var det nog här mitt intresse
för färg började. För jag märkte att jag hade lätt för att hitta
rätt kulörer och glans när kunder kom in utan färgnummer.
Och konstigt nog sitter många färgnummer kvar i huvudet än...

  
Som tonåring var jag den allra yngsta i vårt distrikt med
att sälja smink från Oriflame. Jag köpte också ett "startpaket"
från ett leksaksföretag och sysslade med "homeparty" under en tid.

Min gymnasieutbildning gick jag på frisörlinjen.
Under den tiden blev flickrummet hemma hos mamma o pappa
en "salong" på helgerna. Jag beställde t.om eget "kartotek",
och klippbord för att fixa vänner och bekanta på min lediga tid.
Hade jag inte fått mina ryggproblem, så är jag ganska övertygad
om att jag hade satsat på att öppna en frisörsalong, för drömmarna fanns...


När frisöryrket sprack blev allt tomt, och jag hade ingen aning
om vad jag skulle söka för jobb. Ingen annan utbildning att
falla tillbaka på hade jag ju heller.
Såg att de sökte jobb på Pressbyrån, som även var en spelbutik.
Detta tyckte jag kunde passa mig, som ju alltid haft ett stort
spelintresse (framförallt då trav)
Jag fick jobbet, och fick dessutom starta ett eget spelbolag i butiken.
När butiken några år senare skulle säljas,
så var jag riktigt intresserad av att ta över.
Hade inte mannen "stoppat mig", så hade det nog "tyvärr"
kanske blivit verklighet.


Efter detta jobbade jag på deltid i ett gatukök.
Det blev samma visa igen....
Ägarna skulle sälja, jag ville köpa.
Men mannen sa: - Nej!


Av en mer eller mindre slump,
fick jag då ett vikariatColorama i Hjo för några år sedan.
På min sista dag gick jag med tårar och grät i smyg hela dagen.
Och när jag skulle gå hem rann tårarna oavbrutet när jag sagt hejdå.
Detta var ju vad jag ville göra!
En kort tid efter detta gjorde iaf olika omständigheter
att jag fick komma tillbaka till butiken i Hjo.
När jag sedan fick en fast anställning, så kan ni ju gissa om jag blev glad :-)))

För ett tag sedan berättade ägarna att de hade planer på att sälja,
och hade en önskan om att jag och min man (som jobbat länge i företaget)
skulle ta över.
Jonas sa nej igen .....men denna gången skulle vi bli två om det ;-)
Sjävkart har vi nu "ältat" detta fram&tillbaka, men nu är även han med på noterna.
Vi ser nu med glädje, spänning och stolthet fram emot framtiden
och möjligheten att jobba med Colorama-kedjan,
som består av fantastiska kollegor
vi träffat överallt på kurser/mässor här i landet.
Igår blev pappren påskrivna och efter påsk är vi egna företagare till
Colorama i Hjo. Nuvarande "bästa" ägare kommer att jobba kvar
och "stötta" oss i framtiden, det känns förstås riktigt bra!

Så kära läsare, håll tummarna för att vi gjort "rätt val"
och kommer att lyckas bra med detta.
Har ni någon "dröm" som ni vill förverkliga?
Jag tror att det mesta är möjligt om man har rätt motivation.


P.S Jag är glad att ni fortfarande tittar in här på bloggen,trots mina glesa inlägg.
Jag har också tmassor av favoritbloggar som jag tyvärr inte hunnit läsa på länge :-(
Men som ni nu nog förstår så har/kommer det vara mycket planering som tar tid kring detta.
Hoppas ni har överseende med det :-)










.





Kommentarer
Postat av: Evalena - bakeandfun

Åh vad härligt!! GRATTIS och lycka till! kramar

2012-01-27 @ 07:58:55
URL: http://bakeandfun.bloggplatsen.se/
Postat av: Hildur - fixa&dona

Stort grattis!!! De där orden i början av inlägget stämmer verkligen. Dessutom ångrar man väl oftast bara det man inte gjorde. ;-) Stort lycka till!!!

2012-01-27 @ 08:01:14
URL: http://www.fixaodona.se
Postat av: Morgan

Lycka till!

2012-01-27 @ 08:17:09
Postat av: Äna

Ååååå Grattis Lotta & lycka till!!!

Nu vet jag var jag ska handla nästa gång ;)

2012-01-27 @ 08:36:17
Postat av: Pernilla

Åh, vad kul! Stort grattis!!! Låter verkligen som det här är helt rätt:)



Lycka till!!



Kram Pernilla

2012-01-27 @ 09:03:00
URL: http://vardagslyxhosnilla.blogspot.com/
Postat av: Louise

Ett stort grattis & lycka till med allt!

Kul att få jobba med & driva något eget som man älskar.

Kram

2012-01-27 @ 09:22:54
URL: http://stylinghouse.blogg.se/
Postat av: pysseliten

absolut att vi har förstående .Jag bara myser när jag läser detta nästan så en tår kom :)Så HIMLA HIMLA KUL !!! Vilken dröm du har förverklat ,och hade inte en aning om att du vart frissa. Då kan man ju bli fin i håret när man kommer till dig med :))

Och hoppas på att en dag komma och hälsa på en lör -sön så jag får va med dig på jobbet med en lördag lite prao vilken dröm det skulle va ;)

´jag har ledig dag idag ska till Ikea med sonens sambos tjej och hennen mamma en riktig shopping dag :) Kram på dig ha nu en bra helg .

2012-01-27 @ 09:52:07
Postat av: Jenny

Åh vad spännande! Lycka till!

2012-01-27 @ 13:21:44
URL: http://www.delarilivet.wordpress.com
Postat av: Betty Karlsson

Man måste våga , lycka till jag tror på er/hälsning Betty

2012-01-27 @ 15:39:09
Postat av: Camilla

Grattis! Roligt det låter och jag minns några av alla de där sakerna du nämnde från när vi var små. Glöm inte alla gånger vi uppträdde för betalande publik ;-).



Lycka till! Kram

2012-01-27 @ 16:19:24
URL: http://camillamelcker.blogg.se/
Postat av: Weronica

Jag är så otroligt glad för Eran skull:) Stort lycka till, det kommer gå alla taiders :) kram

2012-01-27 @ 16:28:03
Postat av: Barbro Karlsson

Ett stort, stort grattis från oss och välkommen till Coloramafamiljen!

2012-01-27 @ 21:26:08
URL: http://coloramamariestad.blogspot.com
Postat av: Annika

Åh grattis!! Blir rörd när jag läser inlägget. Så kul för dig!

All lycka åt er!

Många kramar!

2012-01-28 @ 08:31:02
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Lena L

Stort grattis och lycka till! Att uppfylla sina drömmar är livet!/Anders och Lena

2012-01-28 @ 09:40:21
Postat av: Välkommen Hem

Sååååå roligt för dig!! Stort, stort, grattis och all lycka till

i framtiden! Du gör alldeles rätt i att lyssna på din inre röst, det

gjorde jag och se så det gick!.. Bättre än vad jag kunnat drömma om.

Många kramar, Judita

Ps. Hälsa gärna på oss om ni är i närheten!

2012-01-29 @ 00:47:09
URL: http://valkommen-hem.blogspot.se
Postat av: Välkommen Hem

Hej igen!

Här kommer rätt adress, sorry

2012-01-29 @ 00:54:14
URL: http://valkommen-hem.blogspot.com
Postat av: Åse - Interiörguiden

Stort grattis och ännu större lycka till!!! Det kommer garanterat gå jättebra, det låter som om du är rätt person för uppgiften : ) Jag är riktigt glad för din skull!



Kram

2012-01-29 @ 11:32:25
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: Proforma - Irene

Men gud vad roligt, Lotta! Kul när drömmar uppfylls och jag är övertygad om att du är rätt person för att driva butiken, det märks i dina inlägg att du rinner för det här. Och att det blir ett familjeföretag är ju hur bra som helst, att få jobba mot samma mål! Åh, vad roligt! Grattis många gånger om! Och att vi inte skulle ha överseende med glesa inlägg, det behöver du inte ens tänka på, fokus måste ju ibland ligga på annat och nu vet vi vad...

Kramar och lycka till!

2012-01-29 @ 14:42:38
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Alexsandra

Åh vad roligt STORT GRATTIS!!! Bara allt lugnar sig här på hemmafronten (J är sjuk) så kommer vi in och köper färg igen;)

2012-01-29 @ 18:45:16
URL: http://antligenmamma.blogspot.com
Postat av: Beijan

Grattis, låter som ni är mogna för detta. Så roligt att du delar med dig av dina erfarenheter och livsval. Önskar er lycka till !!! Tack för all inspiration !

2012-01-29 @ 20:16:57
Postat av: Lotta

Ett stort TACK för alla era kommentarer och lyckönskningar:-)))) Det värmer ska ni veta!!!!

Jonas hälsar också ett stort TACK till er!!!!

2012-01-30 @ 07:34:57
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Helen

Lycka till med butiken, hoppas du hinner fortsätta med tips o ideer på din fina blogg!!

2012-01-31 @ 11:40:30
Postat av: camilla och arnekusinen

Stort GRATTIS och lycka till!! Det kommer att gå jättebra för er!!

2012-02-14 @ 10:40:47
Postat av: Lotta

Helen, Arne&Camilla:

Ett stort TACK för det :-))))

2012-02-15 @ 03:16:53
URL: http://lotenlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0