Melodifestivalfinal

För första gången har jag detta året missat
direktsändningarna av alla deltävlingarna i melodifestivalen.
(Tungt för en schlagernörd som jag :-(
Men självklart har jag kollat på repriserna.
Denna veckan har det lyssnats om och om igen,
när jag målat och fixat härhemma.

Ikväll är det då dags för finalen,
med följande nya regler:
Förra året hade vi ju 6 utländska och 5 svenska jurygrupper.
Ikväll kommer juryn endast bestå av elva utländska grupper.
Tittarna delar fortfarande ut 473 poäng, det vill säga samma summa som juryn.
Medan jurygrupperna redovisar sina röster fortsätter telefon- och sms-röstningen.
Den avslutas cirka fem minuter senare,
för att publiken ska få möjlighet att "reagera" på resultatet från juryomröstningen.
Jag skrev ju redan förra året att jag trodde att vi skulle
påverkas av de utländska gruppernas tycke och smak.
Och efter förra årets "fiasko", så vill vi svenskar nog mer än
någonsin skicka ett bidrag som kan kamma hem lite poäng i Europa.

(Bilden från SVT)

Artisterna som tävlar om äran att få representera Sverige
och åka till Dusseldorf, är då följande (startordning):

DANNY
Har gillat denna killen sen första gången jag hörde honom i Idol.
(satsade en slant tidigt i tävlingen på att han skulle vinna det året)
Bra låt med en kille som kan sjunga, och ett riktigt proffsigt nummer.
Tyvärr har den nästan redan blivit "tjatig och sönderspelad" för mig.
"In the club" är alla mina tre barns favorit och spelas på "repeat"
varje dag överallt här i huset.

SARA VARGA
Nej, tyvärr. Denna låten passar bättre på Svensktoppen.
Har svårt att tro att det blir detta bidrag
som Sverige vill skicka till Tyskland.


THE MONIKER
Ni minns väl killen med "kaptensbindeln" på armen under Idol 2007?
Daniel hamnade ju där till slut på 4:e plats.
Gillade inte denna låten första gången jag hörde den,
men nu tycker jag bara att den blir bättre och bättre!!!

BROLLE
Näe, jag skulle bli mycket förvånad om detta bidraget
vinner ikväll.

LINDA BENGTZING
Haha, detta är en riktig äkta schlagerlåt i mina öron.
Och själv tycker jag att "E de fel på mig" är bättre
än båda hennes tidigare melodifestival-låtar
"Alla flickor" och "Jag ljuger så bra"
Och jag kommer inte att bli förvånad om denna låten
blir Adam Alsings nästa vinjett till "Vinn Adams pengar"

NICKE BORG
En riktigt bra låt!
Hörde den på "Rixs-Fm Topp 6" när jag åkte hem
från jobbet igår.
På den listan kan den även få en röst av mig.

SWINGFLY
Riktigt bra refräng som fastnade vid första lyssningen.
Men det blir lite "lamt" emellan där.

SANNA NIELSEN
Ännu en riktig schlagerdänga.
Här tycker jag också att man hör kvällens bästa sångerska.
Tyvärr innfann sig inte "det lilla extra" för mig, när Sanna 
uppträdde i delfinalen.
Men har hon lyckats "hotta upp" sitt framträdande till ikväll
så blir det nog fler röster.

THE PLAYTONES
Inte min favorit, och jag tror inte att det är The Playtones
som vinner ikväll.


ERIK SAADE
Finns det någon som inte charmas av denna "sötisen"
Erik har liksom Danny ett riktigt proffsigt nummer,
och en trallvänlig låt som går hem hos de flesta.
Stekhet!

Min röst och min gissning går för ovanlighetens skull
till samma låt detta året.
Jag tror att de andra får svårt att stoppa
Eric Saade ikväll !

Vad tycker ni. ???   Tell me, Tell me.....
Jag tycker det är jättekul att läsa era kommentarer,
även om vi inte har samma smak.
Och må nu den "Värsta schlagern" vinna ;-)



Nu ska målarpenseln fram innan det är dags att åka och jobba.
Då hinner färgen torka tills i eftermiddag, och jag kan stryka en gång till.
(Det gäller att planera sin fritid;-)


Kommentarer
Postat av: pysseliten

åhh du så kul att läsa jag ryser när jag läser allt det mysiga :) Står på jobbet med en kopp kaffe skippa lördagstidningen läste din blogg istället :) Nyfiken som bara den på vad som målas hos dig :))) Vi har tänkt måla vitt runt fönstren med hoppas det inte blir vitt så man bländas ,vad tror du ?? komer det bli bra tro jag är så pirrig ,tänk om det blr helt misslyckat det är ju en hel del jobb . Ha en bra helg Kram

2011-03-12 @ 09:01:04
Postat av: Kusin Anders

Nu har vi ätit en mello-middag och allt är klart för finalen med chips o telefon, jag tror nog också på Saade men det finns ju flera farliga i startfältet. Tycker nog ungefär samma som du om bidragen. Trevlig kväll!

2011-03-12 @ 19:47:26
Postat av: Proforma - Irene

Ja... nu vet vi! Fast visst anade man att det skulle bli antingen Saade eller Danny. Blir spännande att se om Saade kan fixa en plats i finalen!



Sanna sjunger ju bra men så tråkig låt, Nicke Borg... känns också tråkig, bör kanske lyssna fler gånger, Monikers låt är kul med en nostalgisk twist... fick mig att tänka på både Beatles och Monty Python. Brolle och Bengtzing... låter som alltid likadant, de övriga... nej, inte för mig!

Kram

2011-03-13 @ 01:04:55
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Dansbandsfrun

Oj, vi har precis samma smak. Men jag gillade inte Tjatet i Saades låt men visst kommer han gå bra i Tyskland. Det är ju en sån kille som han eller Danny som kommer lyckas bra utomlands. O det är ju det som räknas idagens läge ;)

Det var skillnad me Främling o la de swinge! DET var bra låtar! ;)

kram o ha en bra söndag

(nu ska jag lyssna mig trött på Nicke Borg)

2011-03-13 @ 17:17:03
URL: http://dansbandsfrun.bloggplatsen.se
Postat av: Lotta

Anders:

Vi har ju oftast samma musiksmak:)

Håller med dig om att det är ett bra startfält i år!

Hoppas ni hade en trevlig kväll.

Hälsa familjen

kraaam Lotta

2011-03-18 @ 06:06:40
URL: http://lotenlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0