En glad pensionär

År 1960 började en 15-årig pojke att jobba
som "springpojk" på Ulferts Möbler i Tibro.
Företaget bytte sedan både ägare och namn några gånger,
men många av de anställda "följde med".
Det gjorde också den 15-årige killen.

Idag, 51 år senare arbetar den numera 66-åringen
sin sista dag inom "möbelbranschen".
Från Ulferts möbler, Ekorners, Nya Ulferts
och nu till slut Ire Möbler har resan gått.
(Tror inte att jag missat något?)
Oj vad mycket möbler jag själv har haft härifrån:

(Det är ingen docka som sitter i dockvagnen.
 Louise kör lillasyster Tessan)

Denna soffan föll jag pladask för 15 år sedan.
Nyheten med ett tyg på dynorna och ett matchande på stommarna.
Jag hade också förmånen att kunna köpa möbeltyget på metervara,
för att sy "puffgardiner" som alla hade då.  Minns ni???
Jag har alltid gått min egen väg, och inte alltid lyssnat på goda råd.
Men "pappsen" hade rätt, denna gången ledsnade jag fort ;-)

Soffor, stressless-fåtöljer, soffbord, matsalsbord, stolar, bokhyllor,
vitrinskåp, sängar och inte minst sacco-säckar i alla dess färger. 
Ja,  pappa, han tycker att jag byter mina möbler alldeles för ofta.
För Ulferts, betyder kvalité och behöver ju inte bytas ut ;-)


Bilden från EM-möbler.
(Vad synd att jag inte var så flitig på att fota förr.
Hade vart kul att haft lite mer bilder på alla möbler från åren som gått)


Jag minns som igår, när jag som barn älskade att
cykla och hälsa på min far uppe på "stoppen".
(Det var så den avdelningen kallades där alla
Ulferts-sofforna "stoppades".)
Pappa hade då sitt kontor uppe på ett loft,
mitt i fabriken.
Jag kan än idag minnas glädjen och ljudet,
när jag småsprang uppför den hårda trappan.
"På vägen" hälsade jag på farsans trevliga arbetskamrater,
 som alltid "morsade" och log glatt. Och så sa dom:
- Titta, där kommer "Linkans" dotter.

Även om besöken till hans jobb blev färre under åren som gick,
så hände det emellanåt att jag tog mig en prommenad
med barnvagnen när ungarna var små, bara för att säga:
 -Hej!
Men numera ska jag hälsa på honom oftare hemma istället.

Jag vet inte om man brukar fira
sin pappa när han går i pension?
Men jag som gillar att "ställa till" med kalas,
vill givetvis uppmärksamma min käre pappa denna dag:-)
Så nu har jag förberett en findukning och en festmåltid.
Ikväll ska vi fira och skåla för honom,
även fast han varken gillar uppmärksamhet eller att stå i centrum ;-)

Käre Pappa, jag önskar nu att du blir en GLAD PENSIONÄR !,
och att du får många, många fina pensionärsår framför dig!!!!
/kram från din dotter!

P.S Det finns en liten kille härhemma som har väntat på denna dagen,
då hans morfar ska sluta jobba.
Han hoppas nu att det blir tid för mycket fotbollsträning framöver ;-)

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack det värmer i en gammal mans hjärta, kramar

2011-04-29 @ 17:00:49
Postat av: modern

åh, jag blev riktigt rörd . du är så go o snäll

2011-04-29 @ 17:28:07
Postat av: Proforma - Irene

Fin hyllning! Visst är det då livet börjar, vid pensionen! Då har man tid att göra allt det där man aldrig hunnit med innan.

Trevlig Valborg, Lotta!

Kram

2011-04-30 @ 00:43:58
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Annika

vilken fin hyllning!

Ha en skön Valborg!

kram!

2011-04-30 @ 09:41:33
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: pysseliten

han är ju rena lammköttet ;)) Hoppas ni haft en bra kväll . Här hemma väntas gäster om en halvtimme :) Har nyss dukat ovanligt :))

2011-04-30 @ 17:30:06
URL: http://pysseliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0