Färgtest Fasadfärg

Ska du måla om ditt hus i sommar?
Jag ställde samma fråga förra året
här på bloggen.
Och jag gör det i år igen för jag tycker att
det är mycket viktigt att tänka på vilken färg man använder.



Tittade ni på programmet Plus häromdagen?
Där presenterades Folksams senaste test av utomhusfärg. 
Färgtestet omfattar 45 färgsystem.
Slutresultatet visas utifrån tre kategorier:
Bäst, Tveksamt och Sämst resultat,
där endast 7 av de 45 systemen hamnade i den
Bästa kategorin!

Färger med bäst funktion
Jotun Demidekk Optimal
Alcro Bestå Täckfärg
Beckers Tradition Linoljefärg
Cuprinol Träfärg
Engwall & Claesson Lasol Fasadmatt 9000
Engwall & Claesson Lasol Utv. Linoljefärg
Gjöco Herrgård Maximal

För mig som jobbar i färgbutik var det extra KUL
att båda våra storsäljare i butiken hamnade i den gruppen!
Jotuns Demidekk och Alcros Bestå.
Och dessutom vår linoljefärg från Claesson&Engwall :)))


Här kan du läsa hela resultatet.
och missade du avsnittet i Plus, kan du se det här.
Intressant är att en utveckling som kan utläsas av testet
är att allt fler av de bästa färgerna är vattenbaserade.
Och de är ju dessutom betydligt bättre för miljön
än färger som innehåller lösningsmedel.

Nu är det dags att stiga upp och göra sig i ordning sig
och strax åka till jobbet:))
Önskar er alla en Härlig Pingsthelg!!!


Kommentarer
Postat av: pysseliten

var förbi hos vänner går som måla om ,tog lite kort som kommer sen på bloggen. En före och en efter när dom är klara . Från ljusblått och vitt till grått och rött . Jag hoppas på att vi gör vårt nästa år . Nu ska jag iväg på loppis en snabbis sen blir det jobb i kväll .Så ha en riktig trevlig helg du med ..

2010-05-22 @ 08:26:39
Postat av: Åse - Interiörguiden

Tänk vad dessa färgtester påverklar mycket. Vi har också Jotun och så säljer vi Beckers och eftersom Beckers och Alcro är same-same, så gynnar testet oss också.



Ha en riktigt skön helg Lotta!

2010-05-22 @ 10:11:55
URL: http://interiorguiden.blogspot.com
Postat av: Anonym

SNYGG inredning!

2010-05-22 @ 20:49:32
URL: http://tvminnen.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Bra information att spara för framtida målning! "Vår" färg var inte med bland de sju. Vi har målat med Nordicas, vet inte vilken sort.

Fortsatt trevlig pingst!

Kram

2010-05-23 @ 00:28:00
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: maud

Hej, vi(läs min pappa, guben o söner) tvättade husfasaden igår...och nu börjar då letandet efter rätt färg. Jag vill ju ha vitt hus (nu är det rött), svarta dörrar och lite trädetaljer u fönstren...men min far är totalt emot vitt, det är sämsta färgen enl han...då kontrade jag med svart som är mitt egentliga 1a val men dom blir som tokiga när jag föreslår svart, har aldrig sett ett svart hus säger alla då;(...jag har sett flera och det e görsnyggt;). vad kan du ge för råd till mig ang vit färg, vilken är bäst och varar bäst så man inte behöver tvätta varje år...vill gärna ha förslag på svart oxå;)kramar

2010-05-23 @ 10:27:57
URL: http://maudsanglar.blogg.se/
Postat av: Lotta

Maud:

Vad är huset målat med för typ av färg idag?



Kulörmässigt tycker jag vitt absolut är ett bra alternativ.

Jag har det själv hemma sedan 2 år tillbaka,

och tvättar inte fasaden oftare nu är förut.

Bryt den gärna något så den inte är "kritvit"

(Ett bra alternativ är "eggvit")

Viktigt är just att använda en färg av bra kvalité!!

Jotuns Demidekk har jag själv på mitt hus. Och som du ser här ovan så är den med på de listade bästa färgera som Folksam gjort.



Angående svart så tycker jag också att det är jätteläckert, men det är ju mer en "modefärg" just nu. Dessutom står sig ju en svart färg mycket sämre p.g.a att mörk färg alstrar värme och bleks fortare.

LYCKA TILL med valet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0