Bubbelbad eller Spabad?

Nu blir det en ny kategori här på bloggen, "Relaxrum".
Jag tänker här samla tips& ideér på vårt eget kommande projekt.
Det kommer ju ta mycket tid, pengar och planering,
så vi känner att vi inte ska skynda fram...

Innan vi kommer igång är det många beslut som ska tas.
Och en ritning måste göras.
Jag inser att vi nog kommer att få "ge vika"
på vissa saker, då utrymmet inte kommer att räcka till.
Önskemål är: bastu, bubbelbad/spa, solarium, dusch,
sminkbord, träningsmaskin, samt någon form av sittplatser
med plats för Tv.

Men,   man måste ju börja i någon ände.
Och ett bad ska vi alla fall ha.
Så nu har vi börjat småkika lite på detta:)
Den stora frågan är nu:  Bubbelbad eller Spa-bad?

Ett Spa-bad är väl egentligen vanligare att ha utomhus.
Vi tycker att fördelarna med Spa-bad är att du alltid har varmt
vatten upphällt, och det är bara att "hoppa i" när man vill bada.
Vattnet renas hela tiden genom olika reningsprocesser
och står därför hela tiden rent
Man får plats flera stycken.
Nackdelarna är ju priset. Inköpspriset är minst dubbelt mot ett massagebadkar.
Samt att driftskostnaden hamnar nog på några hundralappar i månaden.
Storleken kan också bli ett problem.
Det badet vi tittat på är några centimeter för brett för att vi ska få in det
genom dörren. Det innebär mycket mer jobb:(


(Bilden lånad från Crystal bad)

Köper vi ett bubbelbad så måste vi göra något åt varmvattenberedaren.
som det ser ut nu så skulle Varmvattnet  bara räcka till att tappa upp ett bad.
Har också hört "skräckexempel" om bad som dånar fruktansvärt.

(Bilden lånad från Crystal bad)


ja, endel att fundera över....
Men nu hinner jag tyvärr inte sitta här och drömma längre.
Snart dags att åka och jobba.
Men har ni några tips att ge så vore jag JÄTTETACKSAM!







Kommentarer
Postat av: Ann

Hej Lotta! Tack än en gång för en intressant blogg! Den blir extra spännande att följa nu när det kommer handla om ert badrum/spa då vi också planerar att börja renovera vårt badrum och sätta in bland annat bubbelbadkar. Hoppas att allt är väl!/Kram Ann

2010-01-16 @ 09:14:03
Postat av: Proforma

Det var ingen dålig önskelista! Jag kan ingenting om bubbelbad! Vi har inte ens badkar, bara duschar!

Kram Irene

2010-01-16 @ 13:14:44
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Anna

wow, vilka planer!!! låter precis som du säger som det kan ta tid, bli dyrt och kräva mycket planering :)

Mannen var inne på bubbelbad när vi gjorde om vårt, MEN jag måste erkänna att jag tycker dessa stora kreationer med lysande metallknappar är ganska fula.

Mannen ville oxå ha en bastu men det ville inte jag så det fick bli en kompromiss, ångdusch vilket vi är supernöjda med :) Lycka till med alla planer!

2010-01-16 @ 14:16:14
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Vilket underbart projekt att ge sig in i! Vi har inget utomhus-spa, men ett bubbelbad med massagestrålar kan jag rekommendera. Vi drömmer om att göra ett spa i källaren så småningom, men det är mycket annat som ska göras först...

2010-01-16 @ 14:40:59
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: Therése

Åh vilka härliga planer ni har...blir allt lite avis ;-)

Men kan nog tyvärr inte råda till vilket ni ska välja..kan väldigt lite om sånt där!

Hoppas du haft en bra arbetsdag idag och får njuta av lördagskvällen nu...KRAM!!

2010-01-16 @ 20:07:44
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Inspirera Mera

Åh vad härligt med ett spa-badrum, det ska bli roligt att följa era planer! Kram Sandra

2010-01-17 @ 12:42:49
URL: http://inspireramera.se
Postat av: Lotta

Ann:

Vad roligt att du gillar min blogg:)))

Vad skoj att ni också har badrumsplaner.

Då kanske vi kan utbyta lite ideér framöver:)

Hälsa alla och Ha nu en underbar Thailandsersa med familjen!

kram kram



Irene:

Ja, önskelistan är lång även där...;)



Anna:

Nä, jag är inte heller alls mycket för att basta.

Men det gör Jonas desto mer. Däremot gillar han inte att bada, vilket jag älskar.

Så det blir både bast och bad, så båda blir nöjda:)



Ammi:

Låter härligt med bubbelbad. det är vad jag helst vill ha. Mannen är inne på idén om spa-bad.

Men det blir nog bra vilket som:)



Therese, Sandra:

Ja, jisses vad kul detta ska bli:)

Har väntat i flera år på att sätta igång med detta.

Och nu äntligen är vi på G:)))

2010-01-17 @ 15:40:57
URL: http://lotenlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0