Abba World

Musikintresserad har nog alla mina bloggläsare
förstått att jag är.
Och alla som känner mig vet att jag har EN STOR
favoritgrupp. Ja, just det..... ABBA!!!!


Allt började när jag var riktigt liten,
(liten är jag ju fortfarande, men då var jag också ung;)
kanske sisådär 7år.
Hörde en låt på radion med någon som hette Agnetha?
Jisses, vad den fastnade.
Tog mina sparade slantar och fick med mig mamma till
den lokale skivhandlaren.
Köpte min första egna LP-skiva (ja, det hette så på den tiden;)
  "11 kvinnor i ett hus"
Sedan spelades S.O.S och de övriga låtarna på plattan för jämnan;)
Under åren som följde inhandlade jag alla ABBA-skivor som släpptes,
även tjejernas solo-skivor.
(Jag kan lova er att jag kunde varenda låt-text utantill;)
Naturligtvis var jag medlem i ABBA:s fanclub,
och hade massor av olika souvernirer hemma.
Halsband, filmstjärnor, tröjor, och jisses vet allt....



När jag var i 9-års åldern tyckte jag inte att det var kul att
stå med ett hopprep (som mikrofon) framför spegeln längre.
Näe, nu skulle jag och min kompis bli "Abbor på riktigt" , fniss
Så vi övade in rörelser och mimade.
Sedan bjöd vi in hela kvarteret och uppträdde utomhus.
Det kom massor med folk, t.o.m lokaltidningen:)
Åren efteråt kunde vi därför ta inträde,
och pengarna skänkte vi till "Rädda Barnen":)))

Jag slutade aldrig spela ABBA:s låtar, även fast de sedan
under en senare period inte var sååå "poppis"
Men sedan hände något 1992.
Då släpptes "Abba Gold", en samlings-skiva som sålde
mängder av exemplar världen över.
Jag fick 2 döttrar åren efter detta.
Så de blev uppväxta med Abbas musik.
De första 12 levnadsåren kan jag inte påstå att de
var speciellt förtjusta i deras musik:(
Men när musikalen "Mamma Mia" kom till Stockholm,
och mina tjejer var i 13-års ålder tog jag med dom dit.
Och efter det, så spelades det Abbas musik ifrån alla rum här i huset;)
Själv såg jag musikaeln 3ggr, och åkte även till London:)


När filmen Mamma Mia "The Movie" hade premiär var vi på
husvagnsemester. Men trots lite protester, så släpade jag med mig
en väninna och våra döttrar den kvällen.
När filmen var slut, så sa vi allihopa.
- Jag vill se den EN GÅNG TILL!!

Oj!, detta blev ett långt inlägg.
Och jag skulle kunna skriva om detta ämne i "oändlighet" ;))
Men vad jag ville komma fram till var att berätta för alla
Abba-intresserade att "Abba World" hade världspremiär i London idag.

(Björn&Frida ska ha varit där på premiären.)
Detta är en utställning som kommer turnera världen över,
för att slutligen få ett permanent hem i Stockholm år 2011 eller 2012.
Utställning blir den enda i sitt slag fylld med musik,
original scenkläder, historia, bilder, instrument
och mer än 750 föremål från gruppens storhetstid.
Anni-Frid Lyngstad, Benny Andersson, Björn Ulvaeus, och Agnetha Fältskog
har alla bidragit med föremål.
Nu ser jag fram emot att få se denna utställning snart....
Kolla in TV4:s klipp här: http://www.tv4.se/1.1467212

I April blir det isrevy här i Tibro, där äldsta dottern ska vara med.
Jag vet att det bl.a är Abba på gång:)))
 Är du en av dom som gillar Abba?
Gruppen har ju sålt över 375 miljoner skivor, så vi är "några stycken" ;)
Men fråga mig inte vilken deras bästa låt är.
För det tycker jag är OMÖJLIGT att svara på:))

Hasta Manana!
So Long!







Kommentarer
Postat av: pysseliten

Ja kommer ihåg hopprepen som mickar på fritidsgården :)

Jag fick alltid vara Björn i våran Abba grupp

Var med i London och såg Abba toppen bra ;)

Filmen kan man ju även se hur många gånger som helst .

2010-01-27 @ 21:13:13
Postat av: Annika

Ja som du vet älskar jag ABBA med =)

Man får väl se utsällningen sen!



Ha det så bra!

2010-01-27 @ 22:25:02
URL: http://avantgirl.blogg.se/
Postat av: Lotta

Pysseliten:

Haha, vilka minnen man har.

Jag var alltid Agnetha.

Håller med om att filmen kan man se hur många ggr som helst:)

Annika:

Ja, hoppas vi inte får vänta för länge på att den kommer till Sverige. Annars får man väl passa på att ta en liten "tripp" någonstans;)

2010-01-28 @ 11:44:27
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Proforma

ABBA spelades också en del här men kanske inte lika mycket som för dig! Men jag tycker dom var bra, absolut! Jag är ju uppvuxen med Beatles, var i samma ålder som dig med ABBA. Har sett musikalen och även filmen på bio, har faktiskt filmen hemma också men inte tittat på den. Utställningen... nja... inget måste!

Kram Irene

2010-01-28 @ 22:00:33
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Petra

Jag gillar oxå ABBA väldigt mycket. Kan ju säga att det förstärktes faktiskt ytterliggare med filmen Mamma Mia.

Dottern på 8 år har sett den massor av gånger med mig. Det enda dottern sjunger på singstar är just Abba låtarna.

Välja ut en låt, hmmmm. NEJ, det går verkligen inte.



ha en superbra helg och spela lite extra Abbalåtar denna helg.

Kram

2010-01-28 @ 23:22:19
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Therése

Jovisst har man mimat med hopprep till ABBA,

härliga barndomsminnen (och man bråkade alltid om att få va Agneta) :-)



Jag var också och såg musikalen Mamma Mia i Stockholm..helt fantasktisk!

Och filmen är lika bra den också!



Jag såg en intervju med Meryl Streep när filmen kom, och hon fick just frågan vilken låt som var hennes favorit!

Och hon svarade att det är omöjligt att svara på, som att väja vilket av sina barn man tycker bäst om.



Ha det så bra..Kram!

2010-01-28 @ 23:58:23
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0