Marimekko

Jag vill börja detta inlägget med att tacka Carolin
för hennes kommentar häromdagen.
Hon ville att jag skulle visa tapeter ur "Marimekkos"
tapetkollektion. Jag trodde att jag hade gjort det.
Men när jag letade i mina gamla tapetinlägg fick jag se
att jag bara nämnt att vi fått katolgen till jobbet:(
SKÄRPNING från min sida!!!
Naturligtvis är det meningen att ni ska få se ALLA tapetnyheter
här på min blogg:)))
(I.a.f från de leverantörerna jag kommer i kontakt med)
Men emellanåt kommer det så mycket  nyheter på en gång,
så Marimekkos måste jag helt ha missat:(
Men bättre sent än aldrig, eller hur?

Marimekko behöver nog ingen närmare presentation.
De är ju väldigt kända för sina färgstarka och
djärvt mönstrade tyger.
Företaget lanserar varje år nya vackra mönster i samarbete
med unga formgivare och mer kända finska textildesigners
som bl a Kristina Isola och Fujiwo Ishimito.

Men i höstas släpptes då också en tapetkollektion!
Vad som är speciellt för denna, förutom designen,
är att bredden på rullen är hela 70cm (de flesta är ju 53cm)
Samt att ytan är mycket tålig. (Bilderna är fotade med mobilen)



















(Det världskända Marimekkomönstret Unikko ritades 1964
av Maija Isola och dottern Kristina Isola)


Ja detta var smakprov ur tapetkollektionen.
Katalogen består totalt av 56 mönster.
Här kan du se Midbecs bilder!
Och det finns ju ytterligare mycket mer från Marimekko.
Bemz, företaget som syr upp klädslar
till de mest populära soffmodellerna från Ikea
,
har ju också ett samarbete.
Man kan köpa tyger, kläder, porslin, bäddset, handdukar, väskor m.m
Ja listan kan göras hur lång som helst......

Avslutningsvis några bilder på vårens tygsortiment.
Jag gillar speciellt färgkombinationen gult, orange, cerise!


                     (
Bilderna lånade från Marimekko)

Kommentarer
Postat av: Åse - Interiörguiden

Ja visst är Eco White helt fantastisk, den kommer att hjälpa oss i butiken jätte mycket, eller hur! Tänk om fler leverantörer började tänka i färgtema, det skulle verkligen vara bra.



Ha en bra dag!

2010-02-12 @ 07:39:17
URL: http://interiorguiden.blogspot.com/
Postat av: Mari

Va läckra....kanske inte i för stor mängder men en lite näpen fondvägg vore kanon.



Ha en bra helg och kram!

2010-02-12 @ 08:28:41
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: Tess

Jag blev så glad när jag såg tygerna. Turkost och organge tillsammans, Yes.



Jag tycker tuskost är en vacker färg men är själv en varm människa, så jag bara älskar kombinationen av turkost och orange.



Hoppas du får en bra helg, själv så ska jag på första middagen i vår halv 8 hos mej turnering :)



kram kram

2010-02-12 @ 08:40:33
URL: http://trolldesign.blogg.se/
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Oh vad jag blev inspirerad att tapetsera om någonstans nu! Härliga tapeter.

2010-02-12 @ 13:02:02
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: Anna

åhh..dom översta två tygerna var ju så jäkla läckra...

skulle vara jättefint ute på altanen där jag tycker man kan ha hur mycket färg som helst när det är sommar :)

2010-02-12 @ 17:32:14
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: Proforma

Marimekko har ju så mycket mer än Unikko som är det man oftast förknippar med det företaget!

Trevlig helg på dig Lotta!

Kram Irene

2010-02-13 @ 00:27:19
URL: http://proforma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0