Måla på tapet


Tänkte starta en ny kategori här på bloggen.
Tips&råd ska jag kalla den.
Vi kör igång direkt:)

I helgen ska det gärna hinnas med att målas i vardagsrummet.
Men innan dess så ska ju "förarbete" göras.
Ska jag vara riktigt ärlig så har jag nog inte alltid vart så noggrann
genom åren med detta . (Fort ska det gå;)
Men det är jag ju naturligtvis nu, när jag jobbar i färgaffär;)
Nä, skämt åsido, jag vill verkligen ha ett toppenresultat.
Och jag är verkligen "petig" om inte allt blir som jag tänkt.
Inte mycket erfarenhet jag har, men läsa instruktioner kan jag.
Så detta ska jag säkert klara av.
(måste ju verkligen bli bra, då jag inte har någon annan att
skylla på annars;)

Här kommer några tips till mig och till er alla andra som
inte har så stor erfarenhet av detta:



Om man har en tapet med fett/ eller nikotinfläckar
måste man tvätta bort dessa med målartvätt.
Om det ändå inte går bort kan man behöva "spärra"
med en "spärrfärg" Kolla med din färgbutik.
Har du en strukturvinyltapet är den oftast "spaltbar"
Detta innebär att man kan dra bort det översta skiktet.


a) För att vara säker på att man kan måla över tapeten.
     Ta lite vatten och vänta ca en halvtimma
     Om tapeten då lossnar måste den tas bort innan målning.
b) Om du har lösa tapetskarvar, pensla i lite tapetlim och låt torka.
c) Har du tapetskarvar som sitter "omlott", slipa ner dessa med sandpapper
d) Spackla alla ojämnheter och om du har småhål från ex.vis spikar
     När spacklet torkat slipar du med sandpapper så du får en jämn och fin yta.
e) Måla längs väggens kant med en pensel innan du sedan rollar väggen.
    tänk på att det har stor betydelse vad du använder för roller.
    Vill du ha en så slät yta som möjligt ska du ju då använda en fin roller
    med kort "lugg"

Köper du bra färg hos en färghandlare, räcker det oftast med
2 strykningar färg.

Efter första strykningen kan det bildas bubblor i tapeten,
som beror på att tapeten sväller av vattnet i målarfärgen.
Runda bubblor försvinner oftast när färgen torkat.
Är bubblorna däremot avlånga finns de ofta kvar när färgen torkat.
Då får man ofta skära ett snitt i bubblan, spackla och slipa innan
man målar en sista gång.

Här får du ytterligare tips om att måla på tapet, från ALCRO.

Nu vill jag lova att det är rörigt hemma hos oss.
Allt är urplockat ur vardagsrummet.
Jonas har påbörjat bygget av "Nisch-väggen"

(Reglarna har nu Jonas satt upp.
 Nu återstår det för honom att sätta in belysning, dra ström,
 och sätta på gips-skivor. )

Och jag själv ska nu då fixa de andra väggarna,
med förarbete, målning och tapetsering.
Jobb för min del imorgon fm.
Och Jonas åker till Göteborg och dömer fotboll,
(för 3:e gången denna vecka,,puhh!)

Men jag klagar verkligen INTE!
Vill bara ha honom hemma lite oftare så vi kan umgås,
och renovera lite TILLSAMMANS,,fniss
Näe
, Ärligt talat så trivs jag allra bäst när jag har FULLT UPP,
och har många "järn i elden" med saker jag trivs med.
Och de som inte har det intresset av att greja och fixa hemma så ofta,
 de sysslar väl istället med något annat, som dom trivs med, på sin fritid?
Som en kär vän brukar säga:
- Alla är vi olika!
Och visst är det så:)

Nu är det dags för lite matlagning och en avkopplande kväll
med IDOL på Tv:n. (renoveringen för vänta.... iaf tills imorgon;)
Trevlig Fredagkväll!



Kommentarer
Postat av: Linda B

Ser ut som om det kan bli jättefint! ser fram emot att se resultatet sen.

2009-09-25 @ 18:51:19
URL: http://levasomlinda.blogg.se/
Postat av: Anna

ska bli jättespännande att se hur det färdiga resultatet blir :)



jag är typ mer eller mindre förbjuden och utföra någon form målning/tapetsering här hemma :-)

och det är nog tur det för jag är urdålig!!

2009-09-25 @ 21:46:22
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: Pysseliten

Kul att du skrev om detta för alla mina vänner

undrar hur hinner du ?? Men detta är ju mitt intresse som jag brinner för . Och alla är vi ju olika som tur är :) Det ser jätte fint ut väntar med spänning förstår du är ännu ivrigare med att få klart, så är vi fruntimmer :)))

Kram ha en bra helg jag har en jobbar helg fram för mig :)

2009-09-25 @ 22:25:56
Postat av: Proforma - Irene

Underarbetet är ju sååå tråkigt men utan det blir ju inte resultatet lysande precis! Nischväggen ser spännande ut! Vilket jättejobb ni skaffat er men med den farten ni har så blir det säkert klart snabbt.

Trevlig helg!

Kram

2009-09-25 @ 23:59:13
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Jessica

Underarbete är det värsta som finns! Jag vill se resultat på en gång.



Kul att se nischväggen, vi hade en sån i vårt förra hus och det är det enda som jag saknar.



Trevlog helg// Kramis Jessica

2009-09-26 @ 07:14:32
URL: http://mammamedhabegar.blogg.se/
Postat av: Mari

En riktigt bra underarbete och en riktigt bra färg då blir det kanon. Dottern köpte stänkfri färg till hallen på Rusta, vi har aldrig varit så pricka i vårt hela liv när vi målat, själv köpter jag bara kvalitetsfärg, det betalar sej i sista änden.



Ha en bra dag !!

2009-09-26 @ 13:27:34
URL: http://marityrenia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0