Terrasslasyr


En terrass är utsatt för väder och vind.
Därför är det viktigt med löpande underhåll
och att man väljer färg och lasyr av hög kvalitet.
En lasyr ger ett effektivt skydd mot fukt och sprickbildningar.
Den innehåller också mögelförhindrande medel.

Med terrasslasyren behöver man bara lasera om vart tredje år
(till skillnad från varje år, som är vanligt om man oljar terrassen med träolja)
Nytt impregnerat trä ska först torka.

Torktiden beror på väderförhållandet.
Dock skall träet behandlas så snart det är torrt.

Är du osäker så använd en fuktmätare först.

Jotun terrasslasyr "sotgrå" använde jag förra året
på vår altan på baksidan.
Men jag tyckte inte att den blev så mörk som jag ville ha den.
Så i år ska det på en strykning till.

Även soldäcket på framsidan har jag tänkt lasera
med Jotuns Terrasslasyr. Men inte den sotgrå färgen.
På denna sidan har vi sol hela dagen.
Och en mörk färg gör ju golvet blir riktigt varmt att gå på.
Men jag har nu tagit med mig prover hem.
Men än har jag inte riktigt bestämt mig för vilken
kulör det ska bli.




(kanske blir det någon av dessa färger som jag ska lasera balkongen
och det nya soldäcket med)


Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Det hade varit kul att få se altanen på baksidan, den med sotgrå! Naturligtvis framsidan också! Låter ju bra att bara behöva lasera var tredje år!

Ha en bra dag!

Kram

2009-05-24 @ 11:37:25
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Lotta

Irene:

På tisdag har jag tänkt hinna med och lasera baksidan. Ska ta bilder och visa före/efter då:)

kramis

2009-05-24 @ 20:17:07
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: InneoUte-Malin

Oj vad ambtiöst. Låter som om det kan blir urfint! Själva har vi slutat olja vårt däck. Har lärk - så det ska ju klara sig utan. Jag vill också gärna se bilder från ert sotgrå däck. :-)

2009-05-25 @ 08:44:50
URL: http://inneoute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0