Snyggare trädäck

Jobbat till 13,00 och sedan åkte jag hem och fortsatte
mitt arbete med staketmålningen ända tills nu.
Tråkigt tråkigt,,,, men nu börjar jag se slutet.
Hoppas hinna klart imorgon:)

Något vi säljer mycket av på jobbet just nu är  träolja.
Så jag tänkte ägna dagens inlägg till
att ge tips på hur ett trädäck ska hålla sig fint
och vara skönt att gå på.

1 Börja med att borsta bort det som sitter löst.
Tvätta sedan bort alger, mögel och smuts med terrasstvätt.
Skölj noga med vatten efteråt och låt torka.
2 Tryckimpregnerat virke har inget skydd mot sol,
väder och vind. Därför behöver ytan oljas.
Stryk på flödigt med uteolja.
Är träet uttorkat och visar tecken på sprickor, krävs två strykningar.
Tänk på att mätta ändträet med extra mycket olja.
3 Träolja tränger djupt ner i virket och gör det vattenavvisande.
Torka av den olja som efter 30 minuter inte trängt ner i träet.
Låt oljan torka ordentligt.
Tänk på att lägga använda trasor i vatten för att undvika självantändning.


Önskar man en längre underhållsintervall så finns alternativet
Terrasslasyr. Det tänkte jag berätta mer om imorgon......


Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Jag drar mig så för att börja måla vårt staket, ca 20 m, och det behöver ju inte målas bara en gång!



Ang. golvet... vi har inte gjort något alls med vårat golv och det är jättefint. Många som kommenterar och frågar hur vi gjort för att få det så fint. Vi har nog tänkt att låta det vara så. Ser silvergrått ut, precis som vi havet.

Ha en mysig kväll!

Kram

2009-05-23 @ 18:57:21
URL: http://proforma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0