Måla panel

På jobbet får vi ofta frågan:
-Jag är trött vår "gulnande" panel.
 Vad kan man göra?

Man kan förstås som vi gjorde i vårt TV-rum.
Ta bort panelen och sätta gips-skivor istället.

(väggpanelen laserade vi först i en gråaktig ton när vi flyttade hit.
Men för ett år sedan togs den bort i vårt tv-rum.
Istället satte "vi" gipsskivor, tapetserade en fondvägg
och målade den andra väggen vit)

Men självklart är det ju ett lättare alternativ att måla,
vilka många väljer att göra.
Den lättaste vägen är ju att köpa en panel-lasyr som
då är vit-tonad och sedan styrka den 2-3ggr, beroende
på hur vitt man vill ha det.
En bra produkt på just lite äldre och gulnad panel är:
Herdins extravita Tak och Panelvitt, det är en lasyr som
både förebygger och bromsar den s.k "gulningen"





Vill man istället ha en helt täckande färg, så är det viktigt att
man först använder kvistlack eller schellac på alla kvistar.
(detta för att inte kvistarna i framtiden ska "blöda" igenom)
Därefter måste man måla med en "spärrfärg"
Man kan använda en snickerigrundfärg som då helst
är oljebaserad, men nu har Jotun tagit fram en vattenbaserad
som är godkänd:

JOTUN GRUNDNING FÖR SPÄRRNING/ISOLERING
är en vattenburen, matt, vit spärrande och isolerande grundning
baserad på modifierat epoxyharts för inomhus bruk.
Produkten
spärrar genomslag av sot, nikotin, lignin
och andra vatten- och oljelösliga färgämnen på
tidigare målad panel,
giopsskivor, byggskivor, mur, puts/betong och tapet.
(text och bild hämtad från jotuns hemsida)

När du kvistlackat och målat med "spärrfärg" är det dags för
snickerifärgen. De flesta vill inte ha en för blank färg på tak och väggar.
Så mitt tips är Alcros vattenbaserade "Servalac agua matt"
Den har jag själv använt på vårt furutak i hallen.



(vårt paneltak i hallen har först kvist-lackats, spärrmålats,
och därefter färdigstrukits med servalac agua)



Som ni säkert förstått så gillar jag VITT.
Tycker inte alls att det är "tråkigt"
För mig är det fräscht! Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Proforma

Jag gillar också vitt! Vi har allt vitmålat, ingen tapet någonstans. Det är ändå så mycket annat som ger färg och liv i ett rum.

Vi hade målare som gjorde arbetet när vi renoverade och det är märkligt ändå att de inte målar över kvistarna. Nu blöder det igenom överallt så jag har själv fått göra om det.

Ha en fortsatt trevlig söndag!

Kram

2009-03-29 @ 13:27:21
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Barbro Karlsson Colorama

Hej



Jättebra och lärorik blogg. Ska verkligen förmedla vidare den via min blogg.

Ha det bra. vi kanske syns på någon kurs eller liknande snart. Vem vet - chefen och co kanske sätter upp en cabaré?

2009-03-29 @ 17:13:55
URL: http://coloramamariestad.blogspot.com
Postat av: Tessan

Mamma, seriöst asså TA BORT BILDEN NU !

Ser du inte hur ful ja är eller ? TA BORT!

<3

2009-03-29 @ 18:35:34
URL: http://tezzzzan.blogg.se/
Postat av: Lotta

Proforma:

Ja, mkt märkligt att inte målarna gjorde det ordentligt. REKLAMMATION! Trevlig söndagkväll!

Barbro:

Jättekul att du gillar min blogg:)

Ja, hoppas vi ses på nån kurs framöver. Jag ska till Jönköping med Alcro på torsdag. Haha, ska kolla med Janos imorgon om han är sugen på Cabaré.

Há det gott!

Tessan:

Bilden är ju urgammal, och alla vet hur SÖT du är, puss puss

Te

2009-03-29 @ 19:54:03
URL: http://lotenlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0