Skagenlax

Vid lunch stack Jonas iväg och dömde fotboll.
Match långt borta,
så han kommer inte hem förrän sent ikväll:(

Såhär sista kvällen på semestern ville jag
laga något gott att äta.
Det blev mitt favoritrecept som jag fått av svärmor.
Skagenlax med färskpotatis.
Eftersom jag inte har tid/lust att ha ett eget potatisland,
så åkte jag hem till mamma och pappa och "tiggde"
lite av deras goda färskpotatisar.
(Visst smakar det extra gott med "egna" potatisar)

Passade nu på att bjuda in grannarna,
så att de fick smaka på den goda fisken.
De tyckte det smakade jättebra!
Nu är vi alla mätta och belåtna.

(här ska laxen in i ugnen)





För er som vill prova så kommer här det goda receptet

för 4 personer:



SKAGENLAX
600 gram färsk lax

Fyllning:

150g skalade räkor

½ dl creme fraiche (ej mini eller lätt)

½ dl majonäs

1 dl hackad dill

½ krm cayennepeppar + lite salt


Sås:

½ dl creme fraiche

1 ½ dl grädde

1 fiskbuljong

1 dl hackad dill

Ev. några droppar citronsaft


Lägg ev. laxfilén på en bädd av grovsalt.

(Det går inte att flytta laxen sen)

"Snitta" upp en ficka i laxen och lägg i/på  fyllningen.

Sätt in i ugnen, 225 grader   10-12 min.


Serveras med  färskpotatis eller  pressad potatis,

den goda såsen samt en god grönsaksblandning.


LYCKA TILL  !!!!


Kommentarer
Postat av: Pysseliten

Åhh detta ser super gott ut :) Synd att jag inte tål fisk ;( Vi ska ha Tacogratäng det får gå det med .Söt liten duking :)

2009-07-26 @ 18:16:43
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: mormor

Ja,det såg verkligen jättegott ut.Tack för det receptet,det ska vi prova.

2009-07-26 @ 19:36:44
Postat av: Proforma - Irene

Ser supergott ut! Lax är ju så gott och räkor också så får man det i en och samma rätt kan det inte bli annat än gott! Tack för receptet!

Kram

2009-07-26 @ 19:50:24
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Therése

Det här ska definitivt testas, ser riktigt smarrigt ut ;-)

(Synd man inte bor granne med dig, så man kunde bli bjuden på nåt så här gott!!)

Kram Therése

2009-07-26 @ 20:22:56
URL: http://idafiliphugo.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Tusen tack för tipset.

Vet du vad det är för ålder som räknas som barn på Skara sommarland? Dvs hur länge är man barn ;o)

2009-07-26 @ 21:21:29
URL: http://mammatillflera.blogspot.com
Postat av: vårt hus vid havet

Ser väldigt gott ut! Alltid bra med tips på "bjudningsmat"!

Kram / Jenny

2009-07-26 @ 22:13:53
URL: http://varthusvidhavet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0