Tulpanens dag

Idag ,15 januari, är det ju "Tulpanens dag"
Den mest populära snittblomman!
Vi firar ju denna dag för att Välkomna våren.
Och det passar mig perfekt just nu, då jag faktiskt känner
mig riktigt less på denna tråkiga "dagen-efter månaden"
som vi nu befinner oss i :(
Tulpansäsongen pågår ju fram till påsk.
I Sverige odlas det ungefär 200 olika sorter och det säljs
c:a 125 miljoner tulpaner (1 miljon om dagen) under denna period!

Många kända personer har fått gett namn åt nya tulpansorter.
T.ex finns det en röd och dubbeltulpan som heter ABBA :)
Den ser ut såhär.



Att jag har "gröna fingrar" är det tyvärr ingen som
kan "beskylla" mig för att ha :(
Men för att tulpanerna ska trivas bäst har jag läst att man ska:

- köpa tulpaner som visat ordentlig färg
- låt papperet sitta kvar runt tulpanerna.
  skär av 2cm och ställ bunten i kallt vatten
- när tulpanerna dragit vatten i ca 30 min kan
  de arrangeras i vas med raka vattenspända stjälkar
- placera tulpanerna svalt nattetid
- undvik att ställa tulpaner när frukt som etylengas
  (Detta påskyndar åldrandet hos blommorna.)
- fyll på vatten varje dag. Tulpaner är törstiga blommor.



Håller ni inte med om att en bukett vackra tulpaner på
bordet gör en gladare och ger en härlig känsla
av våren och vardagslyx?

(bilderna kommer från odla.nu)


Kommentarer
Postat av: Malin Inspiration & design

Lotta; Ja jag håller med dig, visst ger det en viss vardagslyxkänsla? Nä, dom är ju inte farligt dyra heller, gav 50 kr för min bukett. :) I bland får man pigga upp sig med lite blomster. :)

2009-01-15 @ 17:12:09
Postat av: Malin Inspiration & design

Lotta; Ja jag håller med dig, visst ger det en viss vardagslyxkänsla? Nä, dom är ju inte farligt dyra heller, gav 50 kr för min bukett. :) I bland får man pigga upp sig med lite blomster. :)

2009-01-15 @ 17:12:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0