"Återställare"

Återställare?
- Ja, tack!

Och då pratar jag inte om "dagen-efter dryck" 
Nej. För er som inte vet så är detta ett utmärkt alternativ
för bredspackling av väggar.
Härhemma har vi provat 2 sorter.
En kallad "easy-cover" från Duro, samt
en glasfiberfri väv som kallas "konkret"
Vid uppsättningen används våtrumslim.
Båda sorterna är 1 meter breda,
och varje rulle är på 10 meter.

Själv föredrar jag "konkreten"
Just därför att denna är glasfiberfri.
"Easy-covern" kliade på kroppen i flera
dagar på mig efter ha använt den,
och jag har hört fler som håller med mig :(

Väggarna ska vara torra och rena.
Löst sittande underlag måste avlägsnas.
Sen är det bara att rolla ut limmet på väggen,
och sätta upp våderna kant-i-kant.
(Man kan även "överlappa" och därefter skära
igenom båda våderna för en perfekt skarv.)
Låt torka 1 dygn och sedan är det klart för
målning eller tapetsering.

Och just "konkreten" har satts upp i personalrummet
jag pratat om tidigare. Även tapeten kom upp igår :)
Vilken av Hanna Wernings tapet blev det nu då?
Jo, "spring street" ur hennes nyaste kollektion "London"
Vi valde att sätta tapeten på tvären, då vi tyckte att det passade bättre här.

(bild på väggen innan återställeran och tapeten kom på)


(det bara lite småfix kvar härinnne, så snart ska jag visa före/efter bilder)

Nu bär det iväg till Jönköping för en "Colorama-träff"
Vi hoppas hinna med en sväng till A6 och IKEA också :)


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag använde återställaren från Rusta i vårt gästrum. Lite krånglig att tapetsera med tyckte jag. Hur är konkreten? För vi funderar att tapetsera nedanvåningen med sådan, då vi har lätt struktur på väggarna nu=me not like:P Kram

2009-02-04 @ 22:43:41
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se/
Postat av: Hildur - fixa&dona

Du har inte testat den nya Recover från Eco/Boråstapeter? Den ska tydligtvis vara lättare att jobba med eftersom den är både glasfiberfri och mjuk och följsam. Till skillnaden från Duros variant som jag använt mig av här hemma.

Hoppas du hade en trevlig dag med dina kollegor inom Colorama. Vet hur roligt det är att komma iväg på sånt där. :-D

2009-02-04 @ 23:27:43
URL: http://fixaodona.blogg.se/
Postat av: Lotta

Malin:

"Jättelätt" är det ju inte ens med konkreten.

Rustas har jag aldrig provat, så kan tyvärr inte jämföra dessa två.

Hildur:

Nej, den har jag inte provat.

Men den låter ju som att den påminner om "konkreten"

Javisst är det roligt att komma iväg på lite inspiration och få tips från andra:)

2009-02-05 @ 05:41:40
URL: http://lotenling.blogg.se/
Postat av: Anna

Idag satte jag upp RUSTAS genvägen, på en vägg som jag inte fick bra när jag försökte bredspackla.

Den var lätt att sätta upp,och resultatet blev bra.

Jag har provat easy-cover, och den är svårare att sätta upp pga att den är så styv. Och kliar och sticks gör den också.

Och jag tycker nog att "Rustas" döljer bättre.



Pris på easy-cover Ca 300-350 kr/rullen.

Pris på genvägen 250 kr.

Limmet till genvägen, köpte jag också på Rusta.

(det lim som dom rekomenderar heter REFLEKT vävlim,

pris 89Kr).

2009-08-02 @ 01:03:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0