Alla hjärtans dag

"Sankt Valentins dag" som det egentligen heter, började i England
någon gång på 1400-talet och var ett sätt att utse en partner för livet.
Under senare delen av 1800-talet skrev man kärleksbrev
och rimmade dikter till sin käraste.
Med tiden byttes dessa kärleksbrev ut mot Valentinekort.
Och i Sverige var det först på 1990-talet som detta tog fart.

På senare tid har Valentinekorten kompletterats med olika små gåvor.
Röda rosor och fin choklad är väl det som är populärast att ge bort.
Liksom att ta med sin älskade på ett fint restaurangbesök.
En inte allt för vild gissning är att dessa små gåvor inom en snar framtid
kommer att bytas ut mot allt exklusivare gåvor
men också olika typer av upplevelser.

Firar ni alla hjärtans dag?
En del tycker ju att det är "fånigt" och överskattat.
Själv tycker jag att det är mysigt.
Visst, man kan visa sina nära&kära uppskattning när man minst anar det.
Men en finmiddag och en liten present till var och en härhemma ikväll,
är vad jag planerat :)



Med dessa kärlekscitat  och denna fina kärlekssång  hämtad från Youtube:)
önskar jag alla mina bloggläsare en mysig alla hjärtans dag.
Kram till er alla!

♥ Älska mig mest, när jag förtjänar det minst, ty då behöver jag det bäst.
♥ När en flicka gifter sig avstår hon från många mäns uppmärksamhet
   för en mans ouppmärksamhet. / Okänt ursprung
♥ Män vill alltid vara en kvinnas första kärlek
   - kvinnor vill vara en mans sista  äventyr. / Oscar Wilde
♥ Mannen tror att han väljer kvinnan, men det är nästan alltid tvärtom.
   Det är kvinnan som väljer den man som skall välja henne. / Paul Géraldy 
♥ Kärleken skapar ett "vi" utan att förstöra ett "jag". / Leo Buscaglia
♥ Kärlek är stimulans för hjärtat
   under samtidig lokalbedövning av förståndet./Sacha Guitry
♥ Hjärtat får aldrig rynkor. / Okänt ursprung


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0