Murar


Nu letar vi efter en snygg mursten härhemma.
Har åkt runt och tittat oss omkring i trädgårdar på vår ort,
och i grannkommunerna.
Men utbudet har inte varit så stort:(
Nu har jag övergått till att kolla på stenbolagens hemsidor istället.
Jag känner att  Jonas "stressar på" lite nu.
Och jag själv skulle egentligen gärna vänta tills nästa år med detta,
för att hinna fundera och vara säker på att inte ångra något.

Normalt sett så är jag minst sagt, otroligt spontan när det gäller att handla;)
Men när man ska köpa grejor för 1000kr/kvm så byter man ju inte ut det lika lätt
som en tapet eller några nya kuddar precis.
Därför vill jag överväga beslutet noga.
Och nu behöver jag verkligen ER HJÄLP!
Så snälla, Har ni några tips och bilder att dela med er av?



Nu är då frågan om vi ska ha en låg mur som inte är högre än gräset.
Eller en lite högre mur med en toppsten uppanpå.
Vad tycker ni?


Här längs med vägen ska muren byggas.
Markstenen på garageinfarten är Benders "Labyrint Antik"
En tumlad marksten i gråmix.
Så nu ska besluten tas om vilken typ av sten, färg och höjd
som här ska byggas.......

Kommentarer
Postat av: Mari

Vet att det finns mycket snyggt, kollade förr ofta i Flisbys katalog.



Såna där stolpar är jag inte mycket för men det passar till huset på bilden men känns lite 80-tal över det.



Enklast är snyggast enl mej iaf. Tumlade stenar är snyggt som den lilla bilden överst till höger.



Nja ni har en del att fundera över men ta tid på sej är inte fel, inget man gör om i en handvändning precis;-)



Ha en bra dag!

2009-08-13 @ 06:23:12
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: Sara

Snyggt med mur! Stilrent och enkelt och man slipper vänta i 5 år på att det ska bli något av den (som en häck). Jag skulle med andra ord valt en lite högre mur för att rama in tomten. Och jag håller med föregående talare om att tumlade stenar är snyggast, eftersom ni har tumlade på marken!

2009-08-13 @ 10:00:45
URL: http://www.sarakristoffer.com/hus
Postat av: Vårt hus vid havet

Har tyvärr inga erfarenheter av murar! Har försökt övertyga maken om att vi ska ha en på baksidan där vi ska fylla ut gräsmattan och höja den, men eftersom det är mot skogen med bara en liten stugväg bakom oss så känns det inte mest nödvändigt att satsa så mycket pengar där.Hmm kanske får inse det jag me´!

Ha en bra dag! / jenny

2009-08-13 @ 10:12:34
URL: http://varthusvidhavet.blogspot.com
Postat av: Proforma

Ja, här gäller det att verkligen välja rätt från början och jag håller också med om att tumlad sten är snyggast.

Om ni ska ha muren i nivå med gräsmattan blir det väldigt öppet in till er. Har ni i så fall tänkt plantera en häck eller sätta staket? Annars skulle jag göra musren lite högre. Ja, det beror ju på vad ni är ute efter... gissar att det är skönt att slippa jobbet med häckklippning men en inramning hade varit snyggt och det finns ju buskar som häck... som man inte behöver klippa.

Hast inte på, låt beslutet mogna fram.

Kram Irene

2009-08-13 @ 15:05:39
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Proforma

Snubblade på tangenterna, ser jag! :)

Kram

2009-08-13 @ 15:06:31
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Pysseliten

Oj vad svårt men ut och plocka sten på gärden ihihi

Nej vars kanon svårt beslut ;)

2009-08-13 @ 21:35:18
Postat av: Weronica

Halloj Loten, Jag tycker att en lite högre mur (ej jättehög) skulle passa perfekt till Ert fina hus. Kram kram

2009-08-14 @ 06:07:26
Postat av: Lotta

Hej alla!

TACK för era tips och kommentarer:)

Nu ska vi ta oss en riktig "funderare"

Återkommer med bilder när vi kommit lite längre på väg....

2009-08-14 @ 06:30:46
URL: http://lotenlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0