Linoleum

Min lediga tid går just nu åt till målning i "Hobby-rummet"
Det tar tyvärr lite tid med alla mina ränder och olika "torktider"
Men snart är jag klar....
Nu har jag börjat att titta på ett nytt golv dit in också.
Och då passar jag på att tipsa er om detta.

I källare ska man ju helst ha ett golv som kan "andas".
Det första man tänker på då är ju kanske klinkers.
Men då "krävs" det ju ofta värmegolv,
eftersom det blir väldigt kallt på golvet annars.
Och i vissa utrymme (som för oss nu)
vill man kanske inte lägga ner varken för mycket tid eller pengar.
Då är ett bra alternativ, Linoleum-mattan.

Linoleum kan andas ut fukt från undergolv och bjälklag.
Däremot tål det inte att ständigt vara blött.
Plastgolv och Linoleum är lika reptåliga.
Men linoleum har fördelen att repor kan repareras lätt
genom att golvet slipas lätt.

På senare tid har det ju kommit mycket olika linoleumgolv.
Man kan få golvet i click-plattor, limbara plattor eller som rullvara.
Click-golvet finns i paneler om 30x30 eller 30x60 cm.

(Bilderna lånade från Forbo)

Visst är det snyggt med mönster, men det lutar nog åt
att vi kommer att välja ett enfärgat golv.
Det måste bli något som "står sig"
Jag är rädd för att det inte kommer att fixas
därinne på många många år sen.

Kommentarer
Postat av: Mari

Riktigt läckert, grannen la såna plattor i hall och kök med två olika gråa och i köket en och annan röd platta för att bryta, läckert men det röda är hade jag inte lagt för då är man lite låst men visst är snyggt.

Funderar på att ha nåt sånt i hallen framöver....



Ha en bra dag!

2009-08-28 @ 07:19:25
URL: http://marityrenia.blogg.se/
Postat av: petra

Jaha, jag trodde inte man kunde lägga linoleum i heller i källaren.

Bra att jag fick veta det, för om ett par veckor ska vi dra i gång det rum som är källarkontor nu till att det ska bli barnens tv-spelsrum. Vi ska måla väggarna och lägga golv. Nu lutar det ju åt att bli ett linoleum om det går att lägga där nere.

Tack för tipset.

Har du något bra tips om vilken väggfärg man kan måla med där nere oxå. Det är ju typ betongväggar.



tackar för bra tips och inspirerande blogg.

ha en trevlig helg.

2009-08-28 @ 08:26:18
URL: http://godisfrun.blogg.se/
Postat av: Lotta

Mari:

Javisst är det läckert med färg!

men jag håller med dig, man blir lite "låst"

Enklare och billigare att måla om en färg-glad vägg istället:) trevlig Helg!

Petra.

Om väggen du ska måla i källaren ligger mot en yttervägg, måste du ha en diffusionsöppen färg.

(en färg som "andas")

Jotun har en Silikonemulsion som passar utmärkt.

Även Alcro har en silikatfärg som fungerar jättebra!

Trevlig Helg!

2009-08-28 @ 08:49:54
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Det kanske hade varit en idé till vår källare, det tänkte jag aldrig på!

Jag tyckte det var jättesnyggt när man blandade olika färger/nyanser! men det är klart... då måste man veta att man alltid vill ha det så. Gissar att man limmar golvet och då är det ju inte lika lätt att byta. Annars hade man kunnat byta ut bara några.

Trevlig helg!

Kram

2009-08-28 @ 10:47:56
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Pysseliten

haah ja vad vi är ute och far :) Vi gillar med att resa det är så underbart att bara slappa :)

Åk själva man kan ju ringa hem flera gånger per dag ,

det är så skönt så att få rå om varandra :))

Helt själva ibland !

2009-08-28 @ 12:52:37
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: Vårt hus vid havet

Mycket snygga golv! Kul med mönstrat, men enfärgat är nog det man blir minst less på i längden!

Trevlig helg! / Jenny

2009-08-28 @ 21:57:52
URL: http://varthusvidhavet.blogspot.com
Postat av: Barbora

Hi, I just want to ask, which color is marmoleum on the last picture, with the man in kitchen.... the green is lime but the two gray black what numbers is it? Can anybody tell me?

2010-01-15 @ 19:00:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0