God fortsättning

Önskar er alla en god fortsättning.....
Själv tog jag blogg-ledigt över julen.
Men nu är jag tillbaka igen :)

Idag ska jag öppna ett paket som jag beställt
från Skandinaviska färginstitutet.
Eftersom jag tycker detta med färger är så kul och
intressant så vill jag ju lära mig MER!!
Jag har köpt kursmaterial med olika övningsuppgifter,
som nu förhoppningsvis ska lära mig mer om NCS.



(bilderna från skandinaviska färginstitutet)

Om NCS
NCS-systemet utgår ifrån sex elementarfärger som uppfattas av människan som "rena". Till exempel, elementarfärgen röd är endast röd och inte röd med en aning gult eller en röd med lite blått. Dessa sex elementarfärger överensstämmer med perceptionen av färg i vår hjärna.

De fyra kromatiska elementarfärgerna är gul (Y), röd (R), blå (B) och grön (G) samt de två icke-kromatiska elementarfärgerna som är vit (W) och svart (S).

Alla andra färger kan beskrivas efter deras grad av visuell likhet till elementarfärgerna. Dessa likheter är de elementära attributen (gulhet, rödhet, blåhet, grönhet, vithet och svarthet).

En NCS-beteckning utgår ifrån hur mycket en färg tycks likna två eller fler av dessa sex elementarfärger.


Kommentarer
Postat av: Hildur - fixa&dona

Dom där övningarna är rätt roliga! Har gjort dom på ett flertal utbildningar jag gått. Det är "STANDARD" att göra dessa tror jag bestämt. ;-) Så det blir lite jobbande ibland? Eller hur har det gått? Jag är precis hemkommen från jobbet. Jättemycket att göra. Då är det ännu roligare att jobba. Fortsatt trevlig helg!

2008-12-27 @ 14:52:30
URL: http://fixaodona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0