Eurovision song contest

Om knappt två timmar är det dags för den
första semi-finalen i Eurovision Song Contest.
Där får vi ikväll bl.a för se det svenska bidraget "La Voix".
På torsdag är det då sedan dags för den andra omgången.
43  länder vill vara med i tävlingen i år.
Och för att vi ska "slippa" lyssna på alla bidragen
så har man alltså semifinaler där 10 låtar går vidare från varje deltävling.
Direktkvalificerade är sedan värdlandet ( Ryssland),Frankrike, Englad,
Tyskland och Spanien.
Dessa har redan en plats bland de 25 bidragen i finalen
som går av stapeln på Lördag!

Liksom Melodifestivalen 2009 bjuder
Eurovision Song Contest 2009 på nyheter 
Den största att jurygrupperna återkommer i tävlingen.


Jag har inte hört många av låtarna ännu.
Norges låt bloggade jag ju om för ett tag sedan.
Den tycker jag är riktigt bra!
Även om jag inte hade Malena som favorit att skicka till ESC,
så hoppas jag förstås på att hon ska nå finalen ikväll.
Hos Unibet får man ett odds på 1,35 på att hon lyckas med det.
Så nu  får vi slå på TV.n kl 21,00 och hålla tummarna för det:)


(Bilden lånad från Malenas blogg)


Kommentarer
Postat av: Jens

Måste bara fråga schlagerexperten: Varför i helsike går Frankrike, England,Tyskland och Spanien vidare direkt och slipper kvala. De brukar ju va kass varje gång! Jag både hoppas & tror att Sverige går vidare! Ha det bra!

2009-05-12 @ 21:39:20
Postat av: Lotta

Jens!

The Big 4 ("De fyra stora") är inom Eurovision Song Contest en konstellation av fyra länder och bildades då Tyskland misslyckades att kvalificera sig till Eurovision Song Contest 1996. Då beslöts att från tävlingen 2000 skulle de länder som bidrar med mest pengar till Europeiska Radio- och TV-unionen alltid få vara med i finalen, oavsett hur deras bidrag placerat sig föregående år. Det gäller förutom Tyskland även Frankrike, Spanien och Storbritannien.

Hoppas födelsedagen vart toppen!!



2009-05-12 @ 22:18:28
URL: http://www.lotenlind.blogg.se.
Postat av: Jens

Tack för uppdateringen, du har full koll som vanligt! Tyckte Maltas låt var riktigt bra! Fylledagen har bara varit bra, ska fira mer imorrn! Ha de gött & hälsa de andra!

2009-05-12 @ 22:34:21
Postat av: Lotta

Jens!

Ja, vi gillade också Malta.

Samt tyckte det var bra att Island ropades upp som det sista bidraget. Hälsa familjen du med:)

2009-05-12 @ 22:59:43
URL: http://www.lotenlind.blogg.se.
Postat av: Proforma

Jag tittade faktiskt inte på det, brukar var så långt och segt. Lyssnade bara när Malena sjöng. På lördag, däremot ska jag titta, på den stora finalen och hålla tummarna!

Är inte så förtjust i den typen av sång som Malena utövar men måste ändå säga att hon har en fantastisk röst och en enorm utstrålning. Hoppas hon kommer långt på det i finalen.

Kram

2009-05-12 @ 23:54:38
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Lotta

Proforma:

Ja låååångt och segt tyckte jag verkligen att det var. Bläddrade över emellanåt och kollade på "Desperate Housewivies" istället:)

Kul att Sverige gick vidare iaf. kramis

2009-05-13 @ 18:39:36
URL: http://www.lotenlind.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0