Årets Tapet

Möbelmässan slår idag upp portarna i Stockholm.
Igår började festligheterna i vår storstad och prisutdelningar
till förra årets mest framstående formgivare i tretton
prestigefyllda kategorier delades ut av ELLE Interiör på Operakällaren.
 
Årets Tapet gick till kollektionen Karlslund
av Hanna Wendelbo-Hansson som arbetar hos Boråstapeter.
Motiveringen löd: 
"En imponerande och inspirerande historisk tapetkollektion
med mönster från 1500-talet fram till 1900-talet
som har moderniserats på ett känsligt sätt".

Karlslund kom till butiken i December,
och man finner några förnyade mönster från den föregående
kollektionen "Anno 1905" 
Bl.a det här vackra mönstret, som jag sålde senast igår,
Carl von Linnes "Hammarby":


Varje mönster i kollektionen har en unik historia.
Inte minst ”Rosenvinge” som tros ha målats av tyska munkar:


(TAPETEN "Rosenvinges" HISTORIA:
 Det är 1940-tal och man är i full gång att renovera det anrika
 rosenvingska huset i Malmö. På några bjälkar i ett av gavelrummen
 hittar man delar av denna tapeten. Vad man inte vet är att man
 hittat Nordens äldsta papperstapet, med en historia tillbaka till år 1564
)

Jag säger ett stort GRATTIS till Hanna Wendelbo-Hansson
och Boråstapeter, som jag tycker är en riktig värdig vinnare!
I eftermiddag kommer vår säljare från just Boråstapeter på besök.
Då kommer jag förmodligen få bläddra i deras senaste katalog
som kommer till butikerna 22feb, VINTAGE :-)
Snart kommer bilder här på bloggen ....





Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Det var mycket fin design som belönades av Elle Interiör! Carl von Linnes "Hammarby" känner jag igen, den hade svärmor i köket i gult, tidigare upplaga då eftersom det var många år sedan.

Kram

2012-02-07 @ 14:10:58
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: pysseliten

gilla :)

2012-02-07 @ 20:09:28
Postat av: pysseliten

ja fyndet satt upp när jag kom hem från jobbet igår kväll :) Dom förra var på 1 watt och dom är på 7 watt och det är ju endå lågenergi .

Nu blir det fika tajm hos en vän sen blir det jobb igen till 18 . Jag antar att du jobbar till kvällen .Kram

2012-02-09 @ 08:51:06
Postat av: Hanna

Tack för fina ord! Det värmer verkligen!

2012-02-22 @ 21:53:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0