Mjukt och skönt med "Utematta"

För att få en mer ombonad känsla,
som även skyddar mot kylan underifrån har vi bestämt oss
för att lägga en heltäckande matta i uterummet.
Det finns ju speciella utemattor som tål att ligga ute året om.

Altanmattan jag tipsar om idag finns att välja på mellan
en slät undersida, eller en matta som har dräneringsplots.
Vi föredrar den med "nobbarna", eftersom vi kommer att gå
ut/in denna vägen till vårt utespa.
Då gör det inget om det droppar vatten på den.

Vi säljer mycket av dessa altan/balkongmattor på jobbet.
Det finns flera färger och bredder att välja på.
Och kvalitén på olika mattor skiljer mer än vad man tror,
något som jag märker att folk inte tänker på så ofta.
Det är en väldig skillnad på mattorna som har en "lugghöjd"
på 1,5cm isället för hälften. Den tjockare mattan blir ju betydligt
mjukare och skönare att gå på.
(jag har testat hos vänner och det är en stor skillnad)

Vårt val blev då en antrazitfärgad matta med den längre lugghöjden.
Finns i 4-meters bredd, vilket gjorde att vi slipper någon skarv.
Nu är mattan utlagt, men viktigt att tänka på,  är att inte bli för "ivrig"
och vara för snabb med att "skära in" mattan för tidigt.
(Haha, hur ska jag lyckas med detta tror ni;-)

Mattan krymer nämligen ca 1%, vilket skulle innebära 6cm för oss.
Så jag får nog ge mig till tåls,,,,,
för jag vill absolut inte ha några "glipar" efter ett tag.....
Det skulle definitivt reta mig till VANSINNE;-)



Kommentarer
Postat av: Åse - Interiörguiden

Det ser verkligen jättemysigt ut. Mattan kommer bli jätteskön att gå på!

2011-09-05 @ 20:38:40
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: jenny

wow så snyggt det blev. Vill också ha ett sånt uterum:-)

Kram

2011-09-05 @ 20:51:53
URL: http://jennyshus.webblogg.se/
Postat av: Camilla

Snyggt, den färgen är så härlig.

2011-09-06 @ 07:50:20
URL: http://camillamelcker.blogg.se/
Postat av: Karinas inspiration

Jättesnyggt och "ombonat" med den grå mattan!

2011-09-11 @ 19:59:37
URL: http://www.karinasinspirationsblogg.se
Postat av: Jens Berisson

Hej

Snygg matta!!

Vi håller på och bygger uterum och letar liknande matta.
Vad heter mattan och vart köper jag den? kvadratmeterpriset?
Skulle ni lägga in en sån här matta igen om ni gjorde ett nytt uterum?

Mvh Jens

2015-05-27 @ 12:34:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0