Dagen vi alla minns

För 10 år sedan var jag gravid,
och idag är jag en lycklig mamma till min underbare 9-åring.
(och naturligtvis också  till mina äldre döttar:-)

Jag minns när jag vaknade på morgonen den 11 september 2001.
Jag slog på Tv:n och fick se de hemska nyheterna då
planen körde rakt in i tvillingtornen Wold Trade center:-(
Idag kan man läsa i Expressen om "11-september-barnen"
Deras mammor var också gravida den 11 september 2001.
Men dessa barn skulle aldrig få träffa sina fäder,
då de dog den dagen i terrorattacken :-(

("11-september-barnen", bilden lånad från expressen)

I torsdags vaknade jag till nyheterna om att myndigheterna i USA
tagit emot hot om terrordåd mot New York.
President Barack Obama uppges ha gett antiterrorstyrkorna i uppgift
att fördubbla sina insatser.

Efter att ha hört detta så spökar mina "flygnerver" mer än någonsin.
På fredag sitter vi nämligen på planet och är då på väg till just N.Y.
Men nu ska jag övervinna min rädsla,
glömma alla flygplanskapare och  terrorister
och istället se fram emot allt kul
som denna fantastiska stad kan erbjuda.
Det har ju blivit några resor till USA de sista åren,
men i N.Y har jag aldrig varit, så det ska riktigt roligt:-)

Jonas och våra vänner som ska med på resan har besökt
"The big apple" ett flertal gånger, så jag lär väl få lite tips
av dom på sedvärdheter man inte får missa.
Har ni vartit i New York?
Det vore jättekul om ni läsare har något att tipsa om????
Ground zero, Top of the rock (Rockefeller center),
Frihetsgudinnan, Brooklyn bridge, Empire state building,
Central Park, en musikal på Broadway, SHOPPING
och en dagstripp till Washington känns som några "måsten"

New Yorks historia förändrades för alltid av den tragiska händelsen.
Det var här som de båda tornen i World trade center rasade samman.
Där byggnaderna en gång stod finns nu vad man kallar Ground Zero.
Totalt förstördes 3,2 miljoner kvadratmeter kontorsyta
på de nedre delarna av Manhattan


Kommentarer
Postat av: Åse - Interiörguiden

Så fantastiskt att få resa till NY, det är en dröm jag också har!

2011-09-11 @ 18:36:31
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Jag var också gravid då för 10 år sedan - och upptäckte det faktiskt i NY. Vi var där bara 10 dagar efter WTC-katastrofen, det var en sorgsen och dyster stämning över hela staden. Jag har inte varit där sedan dess, det är kanske dags att åka dit igen och få en ljusare bild.

2011-09-11 @ 21:19:05
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: Pernilla

Var där för läääänge sen, skulle verkligen vilja åka tillbaka! Trevlig resa!



Kram Pernilla

2011-09-11 @ 22:07:07
URL: http://vardagslyxhosnilla.blogspot.com
Postat av: Proforma - Irene

Kommer ihåg ett mail vi fick från släktingar som skrev om sin upplevelse den dagen, nästan att man såg det framför sig... så starkt och fruktansvärt!



Jo, jag har varit i NY och även varit uppe i WTC. Finns så mycket att se i den staden och du har ju en del på listan redan.

Hoppas ni får en fin resa och hoppas också du kan slappna av och inte "flyg-oroa" dig för mycket.

Kram

2011-09-13 @ 23:02:52
URL: http://proforma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0