Kulörväljare

Har du tänkt att måla om ditt hus i år?
Då kanske det är hög tid att börja planera.

En del  vill behålla fasadens ursprungliga färg.
Då är det lätt att bara ta med sig färgnumret eller burken
till färghandlaren för att få samma färg som man haft innan.
Men de flesta av oss tycker om att förändra lite grand,
och tycker det är spännande att byta fasadkulör.
Men valet är inte alltid så lätt.

Jotun har ett bra hjälpmedel, Kulörväljaren
Detta program är otroligt snabbt och enkelt att använda.
(Men bakom det hela är en avancerad och innovativ teknisk lösning
som det har tagit flera år att utveckla.)
Kulörväljaren ger en väldigt realistisk bild
av hur det färdiga resultatet kommer att bli.
Man kan i programmet ladda upp och färglägga en bild på sitt eget hus:)



Vad gillar du för färg på hus?
Jag själv är väldigt förtjust i vitt.
Så det blev kulören på vår om-målning av husfasaden.
(Oavsett vad man väljer för färg bör man tänka på att
kulören alltid uppplevs starkare och mer kulört på fasaden än på färgsprovet
)

(Visst gör det mycket med lite färg)  (vårt hus innan om-målningen)

Ytterligare ett tips som jag tycker alla borde göra
innan man börjar sin fasadmålning är att provmåla.
Själv testade jag 5 olika vita nyanser innan jag bestämde mig.
Det finns provburkar att köpa i färghandeln.
Dessa täcker några kvm, och ger en bra bild på hur kulören blir.


Har du inte tid att måla om själv?
Anlita då en målare och utnyttja rotavdraget.
Det ger dig 50 procent på arbetskostnaden:)
Har man inte heller tid eller lust att planera färgvalet,
så finns det i de flesta färgbutiker en "Fasadexpert" att anlita.









Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Jag bara fasar för när vi ska måla om huset! Inte för att välja färg, det ska vara vitt igen, utan mer för att det är så högt!

Kram

2010-03-25 @ 00:02:23
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Åse - Interiörguiden

Jag gillar främst ljusa fasader, gärna varma ljusgråa kulörer blandat med aningens mörkare deltaljer i samma tonskala.



Kram Åse

2010-03-25 @ 10:13:03
URL: http://interiorguiden.blogspot.com
Postat av: Fia

Å kommer ihåg när vi skulle välja färg - jag trodde det bara va att åka å köpa grå färg... Tur att jag fick rådet att provmåla - tror jag målade 10 olika färger tills vi hittade en klockren en... Nu är jag så himlans nöjd, men hoppas på att det minst är 10 år innan jag behöver måla igen :D

För det är jobbigt



Ha det toppen/fia

2010-03-25 @ 17:30:23
URL: http://www.villabernsborg.wordpress.com
Postat av: maud

Hej, vi byggde vårt hus 1987...guben skulle absolut ha rött hus och så blev de...nu ska vi måla en annan färg iår och jag har bestämt att det ska bli vitt med svarta eller trädörrar och lite trädetaljer ev under fönstren...som du skrev så finns det ju många olika vita;) så det blir att prova sig fram. Tror det kommer att se mycket fräschare o nyare ut i vitt! kramar

2010-03-25 @ 21:18:06
URL: http://maudsanglar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0