Tapet-trender

Häromveckan blev jag uppringd av
lokalradion, som undrade om de fick
komma på besök till mitt jobb och
prata med mig om tapeter.

Så häromdagen var det dags för
1 timmas direktsändnig.
Lite pirrigt, då jag aldrig varit med
i radion förut. Men självklart var det
spännande och kul att bli tillfrågad:)

Tapeter har ju blivit en av de hetaste
inredningsdetaljerna.
Mycket tack vare Fondtapeten som dök upp
för några år sedan. Detta har ju gjort det lätt
att förändra på ett enkelt och billigt sätt.
Själv tapetserar eller målar jag hellre en vägg
än att sy nya gardiner.

Tapet-trenderna är många, och det växlar snabbt.
Vi ser att färgerna idag snabbt hänger på kläd-
och modebranchen, då vi förr låg en bra bit efter där.
Den största trenden tycker jag nu är att vara "personlig"
Tänk kreativt och "våga" sticka ut, inte vara som "alla andra"

Fondtapeten tror inte jag är på¨väg att försvinna.
Däremot så märker man att fler vågar ta ut svängarna
och tapetsera en typisk fondtapet på fler än en vägg.
Bakom och på en möbel, trappan, eller en dörr.
Ja t.o.m taket kan ju tapetseras.
(Titta här på Åses fina inlägg om tapeter i taket)



I färgväg ser vi fortfaranade mycket svartvitt,
framförallt det vita. Vitt i vitt med oilka glanser och tryck
är riktigt populärt.
Turkos har ju blivit utsedd till årets färg.
Och det finns en hel del tapeter med turkosa inslag.
I storstäderna, som den senaste Milano-mässan,
ser man mycket brunt komma.
Och ni ska se att om ett tag så blir nog brunt det "nya svarta"



Ni som följer min blogg har nog märkt att jag börjar gilla
pastellfärger mer och mer.
Och vad man läst om den kommande Formex-mässan,
så lär vi nog få se en hel del pasteller där i augusti.




Ränder, en klassiker som alltid är poppis,
men är nu populärare än någonsin.
Olika bredder och ytor på ränderna. Matt blandat med blankt.
Tapetsera på bredden istället för höjden för att få
en vägg att se bredare ut. I Prickigt och rutigt
finns det också mycket fina tapeter





Naturens motiv är också en trend som håller i sig.
Ni minns väl den omåttligt populära "Woods"- tapeten
från "Cole and son" som startade  detta för några år sedan.
Därefter ser vi nu mer av detta än någonsin.
Träd, grenar, stammar, blad, blommor och så då
fjärilar förstås;)






Foto/digital och Panramatapeter.
Idag har nästan alla en bra digitalkamera som gör
att man kan få fota en personlig tapet.
Annars finns det gott om motiv från tapet-leverantörerna:





Retro: Blanda gammalt med nytt.
50 och 60- och 70tal., flockade tapeter
Allt kommer igen. Och den generationen sm inte
inrett sina hem med detta förut, är förstås
extra intreeserade av detta.



Traditionella bårder finns det inte mycket av idag.
Nu är det istället "paneler" som gäller.
Dessa har ingen mönsterpassning i kanterna,
vilket då gör att man kan sätta upp bara någon enstaka tapetvåd
där det passar. Snyggt tycker jag:)



Mer tapetnyheter får ni på bloggen i veckan som kommer.
Vi har haft besök av flera tapetleverantörer i veckan.
Och det verkligen strömmar ut nyheter nu.
Härligt för en "tapetälskare" som mig.
Har ni några speciella favorit-tapeter?

Kommentarer
Postat av: P

Oj vilket långt inlägg ,men kul att läsa önska jag var lika duktigt som dig att skiva . Byrån med tapeter var super söt . Önska att man hadde lite tapet rester låg hemma .

2010-05-16 @ 14:02:04
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: Camilla

Gillar de randiga tapeterna starkt...

Riktigt snygga...

Kul (och pirrigt) att vara med i radion...

Kram Camilla

2010-05-16 @ 18:26:34
URL: http://.www.hemofamilj.blogspot.com
Postat av: Proforma - Irene

Vad roligt, Lotta! Snart är du en riktig kändis :)

Egentligen är det bara att prata på som vanligt men det går ju inte att låta bli att tänka på att så många lyssnar och då blir man nervös... men du kan ju din sak! Jag hade nog inte vågat det så jag tycker det var modigt gjort av dig!

Ha en bra vecka!

Kram

2010-05-16 @ 23:39:20
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Åse - Interiörguiden

Vad kul att du får sådan uppmärksamhet, tufft att du vågar vara med i radion, jag hade nog inte gjort det, vilken fegis man är! Inlägget var fantastiskt bra och genomtänkt, jag håller absolut med. Min favorittapet är Woods från Cole & Son som jag nyligen tapetserade upp i matrummet, jag gillar även Osborne & Littles Grove Garden (fåglarna). Tråkigt traditionellt kan man kanske tycka men det är tapeter som håller i min skak.



Ha en fin vecka!

2010-05-17 @ 08:08:56
URL: http://interiorguiden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0