NCS Glossy

Jag har en "bästis" som följer med mig nästan överallt.
I min handväska ligger nämligen min NCS-karta.
Toppenbra att alltid ha med sig.
Där finns det hela 1 950 olika kulörer


NCS är ett internationellt färgbeteckningssystem.
Varje färg
har en kod, ex vis S2030-Y40R
-S anger att det är NCS second edition.
-Det första tiotalet (20) anger procent svarthet.
-Det andra tiotalet (50) anger procent kulörthet
-De sista siffrorna anger kulörton. Y40R betyder gul med 40% rödhet.
 För andra färgtoner används R och B (röd-blåhet), B och G (Blå-grönhet) och G och Y (Grön-gulhet)
(Om någon vill veta mer om  NCS-systemet är, så kan ni läsa här.)


I början av året kommer nu en ny "karta", NCS Glossy 
Den innehåller alla 1 950 NCS originalfärger och har en blank yta.
Blankhetsgraden nämns ofta som en av de viktigaste faktorerna
för att få fram en bra färg.
En blank yta förhåller sig till ljus på ett annat sätt än vad en matt yta gör. 

(Bilden lånad från ncs.se)

Jag själv har alltid vart mycket fascinerad av färger,
långt tidigare än när jag började jobba i "färgaffär".
NCS-systemet väckte mitt intresse för längesedan.
Då gick jag på "Frisör-skolan", och blev bekant med NCS för första gången.

Har du någon favoritfärg när det gäller inredning?
Själv har jag jättesvårt för att svara på den frågan,
då jag gillar det mesta.






Kommentarer
Postat av: Proforma

En sådan skulle gärna få ligga i min väska också! Perfekt når man är ute efter en speciell färg!

Förutom tonerna allt mellan vitt och svart är grönt en stor favoritfärg!

Kram Irene

2010-01-03 @ 18:12:22
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Anna

tycker mest den måste vara tung att ha i handväskan :)



tror nog ändå att vitt är min favoritfärg...fastän det är lite trist :)

2010-01-03 @ 21:30:31
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: Åse

Hmmm, vi har haft en blank uppsättning NCS på jobbet sedan ganska lång tid tillbaka men den kanske inte är komplett. Måste undersöka det här :)



Min NCS ligger i ett skåp men kommer alltid fram när jag ska leta färger, min bästa färghjälp.



Jag kan omöjligt plocka fram någon favoritfärg, men jag brukar hänvisa till en påfågel och alla de färger som den har och sedan komplettera med vitt, svart och rött.

2010-01-04 @ 08:41:58
URL: http://www.interiorguiden.se
Postat av: Blogg by Maliin Stoor

Visst är den underbar!

Har en själv som åker med på många jobb.. dock inte i handväska för den är för tung =)



Gott Nytt



Maliin

2010-01-04 @ 15:33:35
URL: http://www.qreate.se
Postat av: Pysseliten

Jag gillar grönt på kläder och beige

Men hemma blir det lte av varje gillar ju att byta :)

2010-01-04 @ 16:29:35
Postat av: Lotta

jo, jag håller med om att den är ju lite "tung"



Men det är det värt!!!

kram

2010-01-05 @ 20:04:21
URL: http://lotenlind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0