GRATTIS Agnetha!

Idag fyller min störste musikIdol 60år.
Grattis Agnetha Fältskog!!!
Ni som känner mig vet att jag alltid varit ett stort ABBA-fan.
Och min första LP-skiva jag köpte var just med Agnetha.
Den hette "Elva kvinnor i ett hus"

Agnetha skrev sin första låt "Två små troll",
när hon bara var 6år gammal!!!!
Som 15-åring slutade hon skolan för att satsa på en karriär
som sångerska och låtskrivare. Bl.a medverkade hon i ett
dansband som hette "Bernt Engharts".
Sedan träffade hon då Björn och tillsammans med Benny och Frida
bildades supergruppen ABBA.
Efter att gruppen splittrades släppte Agnetha några egna solo-album.
Hon spelade också in några duetter med Tomas Ledin, Peter Cetera
och Ola Håkansson. Efter  17 års artistisk tystnad spelade hon år 2004
in ett cover-album "My colouring book" som gav henne en platina-skiva.

Jag kan omöjligen välja ut hennes bästa låt,
På Youtube har det nu kommit upp flera hyllningar
till Agnethas 60-års dag fyllda med hennes fantastiska röst och bra låtar:







I denna gamla Abba-låt "I´ve been waiting for you" tycker jag Agnethas röst
är fantastiskt. Och 13 år senare sjunger hon lika bra. Hennes medverkan
i "Jacobs stege" måste nog vara en av de sista scenframträdande hon gjort?
Och tyvärr kommer det nog inte bli mer i framtiden från vår nutida "Greta Garbo"





Jag lyssnar mycket på musik, och stereon går ofta på högsta volym härhemma.
Abbas låtar är några som jag aldrig tröttnar på.
Och jag drömmer nu om att besöka "Abba world", som jag bloggade om för
ett tag sedan. Det kan du läsa om här.

Lyssnar du mycket på musik?
Har du kanske också någon alldeles speciell Idol?

Kommentarer
Postat av: Betina

Hej, jag har nu öppnat en smyckesblogg där jag säljer mina handgjorda smycken. Ta gärna en titt!

http://ncsmycken.blogg.se :)

2010-04-05 @ 19:14:15
URL: http://namlooc.blogg.se/
Postat av: pysseliten

Ja nästa vecka när mannen drar till fjäll då blir det mamma mia filmen :) Den är så bra så .

Annars är ju Uggla min favvo . Och Ted Gärdestad har ju många fina låtar .

2010-04-05 @ 19:47:16
Postat av: Morgan Holmberg

Min favoritgrupp är en i Sverige tämligen okänd skotsk grupp, Runrig. Det finns en del av dem på Spotify. Att uppleva dem live framföra sin version av "Loch Lomond" med tillhörande allsång är en total höjdare.

2010-04-05 @ 19:55:30
Postat av: Proforma - Irene

60 år!! jag kommer särskilt ihåg "Jag var så kär" och "Om tårar vore guld", låtar hon sjöng alldeles i början av sin karriär, innan ABBA.

Jag är allätare, lyssnar på både dåtid och nutid, har ingen särskild som jag lyssnar mer på däremot är jag inte förtjust i dansbandsmusik.

Kram

2010-04-06 @ 00:35:24
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Lotta

Betina:

Ja, då ska jag kika in där och titta:))

Pysseliten:

ja, Uggla är riktigt bra. Snart bär det iväg på Ugglas Revy:)))

Morgan:

Nu blev jag nyfiken, ska genast söka på den gruppen och lyssna:)))

Irene:

Jag var för liten för att komma ihåg när de låtarna låg på svensktoppen. Men naturligtvis har jag köpt skivorna och lyssnat många gånger på genom åren:)))

2010-04-06 @ 07:11:17
URL: http://lotenlind.blogg.se/
Postat av: Anonym

aaa

2010-04-06 @ 20:30:55
Postat av: Celine :)

Jag älskar agnetha :D



2010-05-15 @ 18:24:12
URL: http://celine.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0