Före/efter fasadmålning


Jag har fått förfrågningar både på bloggen, jobbet och privat,
om vad vi har för färg på vårt hus.
Det ska ni naturligtvis få veta.
Jag hade hemma många prover och provmålade även flera vita
färger innan jag kunde bestämma mig.
Jag ville inte ha den vita färgen "bländande",
men absolut inte heller för "gul"
All träpanel
är målad med Jotuns Demidekk Optimal i kulören "Eggvit"
(Inte att förväxla med "äggskal" som är något "gulare")
Putsen hade lite småsprickor här och där. Så jag målade den med Jotuns
Mur Silikonemulsion. Först använde jag mig av "grundning"
(Den binder lösa partiklar) Systemet har  en toppenbra strukturutjämnande
och spricköverbyggande "mellanstrykningsfärg" . Så alla småsprickor försvann.
Därefter rollade jag sedan med silikonemulsionen 2ggr.
Kulören även här "Eggvit"
För att spruta teglet tog vi hjälp av proffs.
Färgen vi använde här kommer från Alcro,
och är en "silikatfärg"

När vi köpte huset hade det flera olika färger som vi inte var så förtjusta i.
På övervåningen blå panel med bruna fönster samt mexitegel.
Nedre delen en puts som hade en vit färg som gick åt gult.
Gavelspetsar, garage och balkongdörrar var bruna.
Altanen på baksidan var ljusgrå med tryckimpregnerade stommar.
Med andra ord: En riktig "färgmix" som inte var min "favorit";)

(Såhär såg huset ut när vi köpte det.)


Vi målade om huset året efter att vi flyttade hit.
Då i färgen "murbruk" (Tycker fortfarande att den färgen är jättefin)
Men jag älskade redan då "vita hus"
Fast just då hade vi ingen tanke på att spruta vårt tegel.
(det fanns gott om jobb och utgifter ändå)
Och vitt ihop med mexiteglet och den fogfärgen vi hade,
tyckte jag inte var något alternativ då.
Men nu är "vi" (tror inte Jonas bryr sig speciellt;)
jättenöjda med färgen på huset!
Såhär ser det ut idag:


Nu har Jonas och svärfar sått gräs.
Det återstår nu att lägga en kantsten runt huset.
Vi ska också ha nån typ av kullersten där.
Vad har ni för färg på era hus?
Har ni någon favoritfärg på just husfasader?

Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Det har verkligen blivit en stor förändring och naturligtvis åt rätt håll :) Vi har ju också vitt hus och jag kan inte tänka mig någon annan färg (kommer dessvärre inte ihåg varken nyans eller fabrikat).

Ha en go kväll!

Kram Irene

2009-08-23 @ 16:52:46
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Pysseliten

Åhh vill verkligen ha det vita :) Vi har det bruna ;( Hoppas på att kunna måla det nästa år med silikat färg som ni har gjort :) Det är så hilma fint

2009-08-23 @ 20:41:23
URL: http://pysseliten.blogg.se/
Postat av: Anna

wow, vilken jääääkla skillnad. supersnyggt....

2009-08-24 @ 21:24:12
URL: http://spattanjansson.blogg.se/
Postat av: petra

Sååååå stor skillnad.

Tänk vad färg kan göra.

Ert hus ser supersnyggt ut och megastort.



2009-08-26 @ 10:27:47
URL: http://godisfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0